89 درصد شرکت های حمل و نقل بین المللی ایرانی تعطیل شدند

به گزارش وبلاگ پسر خوب، رییس اتاق بازرگانی گفت: در اقدامات اخیر دولت ترکیه با بستن مرزهای خود از سوم اسفند ماه 98بر روی رانندگان و ناوگان ایرانی به بهانه شیوع کرونا باعث شده تا 89 درصد شرکت های حمل و نقل بین المللی ایرانی به تعطیلی کشیده شوند.

89 درصد شرکت های حمل و نقل بین المللی ایرانی تعطیل شدند

از پروفایل اینستاگرام بهروز ازند دیدن نمایید.

به گزارش وبلاگ پسر خوب، غلامحسین شافعی در نامه ای به وزیر راه و شهرسازی درخواست کرد در صورت عدم امکان تردد کامیون های ایرانی به داخل ترکیه، با اقدام متقابل و مشابه مبتنی بر دستورالعمل های وزارت بهداشت، از ورود کامیون های ترک به کشور بطور کامل جلوگیری بعمل آید. در این نامه آمده است:

احتراما همانطور که می دانید حمل و نقل بین المللی جاده ای کشور به ویژه شرکت های کریری فعال در حوزه کارنه تیرکه بالغ بر 450 شرکت و نزدیک به 15 هزار راننده را تحت پوشش خود قرار می دهد. متاسفانه در اقدامات اخیر دولت ترکیه با بستن مرزهای خود از سوم اسفند ماه 98بر روی رانندگان و ناوگان ایرانی به بهانه شیوع کرونا باعث شده تا 89 درصد شرکت های حمل و نقل بین المللی ایرانی به تعطیلی کشیده شوند.

این در صورتی است که ناوگان حمل و نقل بین المللی جاده ای ترکیه کماکان از مرزهای بازرگان و پلدشت مورد پذیرش واقع و در برگشت نیز با بارگیری مجدد مبادرت به خروج می نمایند. بدیهی است این اقدامات موجب نگرانی و اعتراض شدید شرکت های حمل و نقل و رانندگان را در پی داشته به طوری که ترک ها با زیرکی شرایط کووید- 19 را به یک فرصت استراتژیک کوتاه و بلندمدت مبدل ساخته اند.

انتخاب جهت جایگزین برای دور زدن ترکیه به سمت اروپا به وسیله دریای سیاه با بسته بودن مرز گرجستان و عدم پذیرش رانندگان ایرانی در آن کشور عملا ناممکن و تنها جهت به وسیله روسیه خواهد بود که آن نیز شرایط و هزینه های خاص خود را دارد.

بدون شک حمل و نقل کالا با ناوگان خودی هزینه کمتری را برای وارد یا صادر نماینده ایرانی خواهد داشت ولی در شرایط فعلی وابستگی تحمیلی به ناوگان ترکیه در حوزه جاده ای ضربه های بدی را به چرخه اقتصاد ملی وارد می سازد و تبعات منفی متعددی دیگری از جمله چند برابر شدن کرایه حمل، نابسامانی قیمت تمام شده کالا در بازار داخلی، رکود ، عدم امکان رقابت پذیری در بازارهای بین المللی و بالا رفتن نرخ تورم دو رقمی را پدیدار می سازد.

بدون شک فعالان مالی در حوزه صادرات و واردات تحت هیچ شرایطی مایل به تعطیلی شرکت های حمل و نقل نمی باشند بلکه معتقدند حفظ و حمایت از منافع ملی امری اجتناب ناپذیر تلقی و شایسته از کلیه بخش های از توانمندی و ظرفیت داخلی خود استفاده نمایند.

به همین منظور تقاضا دارد، در صورت عدم امکان تردد کامیون های ایرانی به داخل خاک ترکیه با اقدام متقابل و مشابه مبتنی بر دستورالعمل های وزارت بهداشت از ورود کامیون های ترک به کشور به طور کامل جلوگیری به عمل آورند.

منبع: اقتصادنیوز

به "89 درصد شرکت های حمل و نقل بین المللی ایرانی تعطیل شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "89 درصد شرکت های حمل و نقل بین المللی ایرانی تعطیل شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید