پاسخ موشک را با موشک می دهیم

به گزارش مجله سرگرمی، اگر امریکا موشک های میانبرد منع شده تحت پیمان آی ان اف را تکمیل نموده یا در اروپا مستقر کند، ما نیز همین کار را می کنیم، اگر امریکا موشک های میانبرد خود را در منطقه آسیا مستقر کند، دست به اقدامی متقابل می زنیم. اینها اولین واکنش های روسیه و چین به سیاست های موشکی و تسلیحاتی جدید امریکا است که با خروج از پیمان منع موشک های هسته ای میانبرد (آی ان اف) دیگر خود را تابع هیچ قانونی نمی بیند و در حال بازنگری و نوسازی تسلیحاتی خود است.

پاسخ موشک را با موشک می دهیم

آدینه هفته پیش (11 مرداد) امریکا به طور رسمی بیان کرد، از پیمان منع موشک های هسته ای میا نبرد (آی ان اف) خارج می گردد. یک روز پس از آن نیز مارک اسپر، رئیس جدید پنتاگون در اظهاراتی در استرالیا اطلاع داد که امریکا میخواهد، موشک های میانبردی را در آسیا مستقر کند. او به این سخنان نیز بسنده نکرد و خبری را که پیشتر درباره برنامه های احتمالی پنتاگون برای توسعه موشکی و آزمایش یک موشک کروز در چند هفته آینده و یک موشک بالستیک میانبرد در چند ماه آینده، منتشر شده بود تأیید کرد. بعد از این دو واقعه تحلیلگران هشدار دادند سرانجام پیمان 30 ساله آی ان اف و چنین اظهاراتی، دنیا را به سمت بی ثباتی سوق خواهد داد. اکنون کمتر از یک هفته بعد از اعلام خروج امریکا از این پیمان، به نظر می رسد این هشدار در حال تحقق است. به گزارش خبرگزاری رویترز، در آخرین ساعات روز دوشنبه، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در سخنانی با اشاره به اینکه روسیه همیشه آماده هر گفت و گو و مذاکره ای بر سر مسائل تسلیحاتی است، تأکید کرد: اگر امریکا موشک های میانبردی را که در پیمان آی ان اف منع شده بود در اروپا مستقر کند، ما نیز همین کار را می کنیم. او گفت: ما با دقت در حال رصد کردن اقدامات واشنگتن هستیم. اگر در این رصدها متوجه شویم امریکا در حال ساخت و استقرار موشک های میا نبرد جدید است، واکنش متقابلی را اتخاذ خواهیم کرد. وی که این سخنان را در قالب بیانیه ای منتشر کرد، به وزارت خارجه و دفاع کشورش دستور داد، با دقت اقدامات امریکا را در این خصوص زیر نظر بگیرند. ولادیمیر پوتین با این حال خروج امریکا از پیمان آی ان اف را زمینه ساز سرانجام پیمان های دیگری که کنترل تسلیحاتی را هموار می نمایند، دانست و تأکید کرد این کار باعث بروز یک رقابت تسلیحاتی تمام عیار می گردد. وی ابراز آمادگی کرد تا دو طرف وارد یک مذاکره جدی شوند.

همزمان با ولادیمیر پوتین، وزارت خارجه چین نیز که نگران استقرار موشک های میانبرد امریکا در جایی در نزدیکی مرزهای خود و مثلاً استرالیا است، در بیانیه ای مشابه امریکا را تهدید به انجام اقدامات تلافی جویانه کرد. به گزارش سایت شبکه خبری الجزیره، در این بیانیه تأکید شده است: اگر امریکا موشک های میانبرد خود را در نزدیکی مرزهای ما مستقر کند، ما بی تفاوت نخواهیم بود و اقدامی متقابل را انجام خواهیم داد. همچنین فو کونگ، مدیر کنترل تسلیحات وزارت خارجه چین نیز در سخنانی بعد از انتشار این بیانیه گفت که چین به همسایگان خود و کشورهایی که در نزدیکی مرزهای آن هستند، اعلام نموده است، با در نظر دریافت همه جوانب به امریکا اجازه استقرار تسلیحات خود در کشورهایشان را بدهند. او سپس در پاسخ خبرنگاران درباره اسامی این کشورها به نام استرالیا، ژاپن و کره جنوبی اشاره نمود.

با بالا دریافت جنگ لفظی روسیه و چین در برابر اقدامات اخیر امریکا نگرانی ها درباره ثبات امنیت دنیای نیز افزایش یافته است. اما سؤال مهم بسیاری از مردم دنیا این است که در وضعیتی که بحران خاورمیانه نگرانی هایی را معطوف خود نموده بود، آیا اقدامات امریکا در برابر روسیه و چین می تواند فتیله جنگ دنیای دیگری را روشن کند؟ و اگر جنگی دربگیرد، برنده چه کسی خواهد بود؟ زیرا در این جنگ، امریکا، روسیه و چین را مقابل خود خواهد دید که هر دو مجهز به سلاح های هسته ای هستند و علاوه بر آن از ارتشی قدرتمند بهره می برند، در همین ارتباط تیموتی والتون، تحلیلگر روزنامه نیویورک تایمز امریکا نوشته است: امریکا با تجهیزاتی که هم اکنون دارد، نخواهد توانست در جنگ با چین و روسیه برنده گردد. برد در برابر این دو کشور تنها در صورتی میسر است که امریکا بتواند سلاح های قاره پیمای بیشتری فراوری کند. زیرا هم روسیه و هم چین صاحب چنین موشک هایی هستند. او با این حال تأکید نموده که امریکا در این وضعیت بهتر است از سرانجام آی ان اف برای انجام معاهده ای جدید که چین را هم در بر بگیرد، استفاده کند. این همان چیزی است که دونالد ترامپ نیز چندین بار مدعی آن شده است. اما آیا چین که بعد از جنگ تعرفه ای وارد جنگ ارزی با امریکا شده است، راضی به امضای پیمانی از این دست با امریکا خواهد شد؟ لیزا دیویس نویسنده سرمقاله روزنامه استرالیایی سیدنی مورنینگ هرالد امیدوار است چنین اتفاقی بیفتد. او در سرمقاله اش بااشاره به اینکه بهتر است چین و امریکا وارد رقابت تسلیحاتی هسته ای نشوند، نوشته است: اینکه چین و امریکا وارد رقابتی استراتژیک شده اند، هیچ جای تعجبی ندارد. اما باید به جای افزایش نگرانی ها با ورود به رقابت تسلیحاتی به راه حلی اندیشید که بتوان چین را وارد مذاکره کرد و بر سر موضوعات به توافق رسید.

namit.ir: نامیت: مجله گردشگری و مسافرتی

malcom.ir: مالکوم: اخبار و رویدادهای ورزشی

lison.ir: لیسون: مجله هنر هفتم، سینما

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 36077

به "پاسخ موشک را با موشک می دهیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاسخ موشک را با موشک می دهیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید