متن کامل گزارش کمیسیون تلفیق درباره لایحه برنامه ششم توسعه

به گزارش مجله سرگرمی، متن کامل گزارش کمیسیون تلفیق درباره لایحه برنامه ششم توسعه مالی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران منتشر شد.

متن کامل گزارش کمیسیون تلفیق درباره لایحه برنامه ششم توسعه

به گزارش خبرنگاران، حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق لایحه برنامه ششم در ذیل این گزارش 144 ماده ای و 20 بخشی آورده است:

لایحه برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران) 1396 لغایت 1400 (به شماره چاپ 115 که جهت رسیدگی به کمیسیون تلفیق لایحه برنامه ششم توسعه به عنوان کمیسیون اصلی ارجاع شده بود، طی ده ها جلسه مختلف در کمیته ها و کارگروه ها و چهل و پنج جلسه رسمی کمیسیون از تاریخ 1395/5/26 لغایت 1395/9/23 با حضور مدیران و کارشناسان دستگاه های مختلف اجرائی با موضوع سازمان برنامه و بودجه، کارشناسان مرکز پژوهش ها، دیوان محاسبات و اتاق های ایران، تعاون و اصناف و با أخذ نظر صاحب نظران مراکز علمی و پژوهشی کشور، مورد رسیدگی نهاده شد و در 144 ماده و 17 جدول بدین توضیح تدوین و تصویب گشت.

اینک گزارش آن در اجرای ماده (184) قانون آیین نامه داخلی به مجلس شورای اسلامی تقدیم می گردد.

متن گزارش را در اینجا مشاهده کنید.

بهرام پارسایی سخنگوی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: در جلسه صبح امروز فراکسیون امید که به ریاست دکتر عارف و با حضور دکتر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه و کارشناسان مرکز پژوهش ها برگزار گردید بحث و گفتگو درباره برنامه ششم صورت گرفت و عنوان شد که مواردی در کمیسیون تلفیق به لایحه اضافه شده که احتیاج به اصلاح دارد. از جمله اینکه در کمیسیون تلفیق 585 هزار میلیارد تومان بودجه جاری به برنامه توسعه ششم اضافه شده که مغایر اصل سیاست اقتصاد مقاومتی است.

وی اضافه نمود: همچنین به جای موضوعات آب، محیط زیست و گردشگری که پیش از این در اولویت برنامه ششم بوده موارد زیاد دیگری به عنوان اولویت اصلی برنامه عنوان شده در حالی که نمی گردد همه مسائل را در اولویت قرار داد و آن را حل کرد.

قاسم احمدی لاشکی نماینده مردم نوشهر در مجلس نیز در مخالفت با کلیات لایحه برنامه ششم توسعه در صحن علنی امروز مجلس گفت: 35 ماده دولت به 181 ماده توسط کمیسیون تلفیق افزایش یافته است. تا این حد تغییر؟ این لایحه با سیاست های اقتصاد مقاومتی مغایرت دارد. برای پرداخت حقوق بازنشستگان فولاد و فرهنگیان 5000 میلیارد تومان پیش بینی شده اما این پول از کجا تامین می گردد؟ با بهبود مستمر فضای کسب و کار، تقویت ساختار رقابتی، جذب سرمایه های ایرانیان خارج از کشور نیز مغایرت دارد. آیا فرایند عملیاتی شدن آن فراهم است؟ آیا فرایند اجرای درست قانون هدفمندسازی فراهم است؟

سلیمی ادامه داد: تدبیر لایحه برای آب، رکود، بیکاری جوانان، ورشکستگی صندوق ها چیست؟ هیچ راهکاری برای حل این مسائل ندارد. رقم لایحه 214 هزار میلیارد تومان است اما پیش بینی لایحه 374 هزار میلیارد تومان است اما سالی 100 هزار میلیارد تومان به این رقم اضافه نموده خواهد شد و شاید به 575 هزار میلیارد تومان هم برسد. 25 هزار میلیارد تومان پیش بینی سال اول برنامه برای پروژه های عمرانی است، آیا فرصت برای اجرای آن وجود دارد؟

غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در اخطاری با اشاره به وجود بعضی ابهامات در گزارش تلفیق برنامه ششم توسعه مبنی بر وجود تعارضاتی در مواد مصوب با سیاست های کلی و سایر اسناد بالادستی گفت که ضروری است در این باره رئیس مجلس اظهار نظر صریحی را مطرح کند که با وجود چنین تعارضاتی قرار است چگونه لایحه برنامه ششم در مجلس مورد رسیدگی قرار گیرد.

تاجگردون در جریان آنالیز کلیات لایحه برنامه ششم توسعه در جلسه علنی امروز (یکشنبه) با استناد به اصل 110 قانون اساسی و ماده 196 آیین نامه در اخطار و تذکری، گفت: امروز گزارش کمیسیون تلفیق برنامه ششم به طور کامل در اختیار نمایندگان نهاده شد که در آن یک سری ابهامات از لحاظ تعارض با سیاست های کلی و سایر اسناد بالادستی دیده می گردد. ضروری است رئیس مجلس اعلام کند که اخطار بنده را قبول دارد یا خیر که در صورت قبول داشتن اخطار باید این موضوع به رأی مجلس گذاشته گردد.

وی اضافه نمود: اگر اخطار بنده را قبول ندارید درخواست بنده این است که با صراحت اعلام کنید با توجه به وجود تعارضات مصوبات کمیسیون تلفیق با قانون اساسی سیاست های کلی و سایر اسناد بالادستی سیاست مجلس در ادامه رسیدگی چیست و قرار است چطور رفتار کنیم.

علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر، گفت: ماده 196 آیین نامه درباره اظهار نظر در خصوص طرح ها و موارد خلاف قانون است که در صورت تشخیص رئیس مجلس و رأی نمایندگان آن مواد برای اصلاح به کمیسیون ارجاع داده می گردد. اما این فرایند درباره مواد امکان پذیر است نه در خصوص لایحه برنامه ششم که اگر نمایندگان با کلیات آن مخالفت نمایند کل لایحه از دستور کار خارج شده و دولت باید مجدداً لایحه جدیدی ارائه دهد و به تبع آن مجدداً باید کمیسیون ها اظهار نظر نموده و کمیسیون تلفیق جدیدی تشکیل گردد که طبعاً رسیدگی به لایحه جدید به امسال نمی رسد.

وی اضافه نمود: بنده نیز اشکالات قانون اساسی و مغایرت با سیاست های کلی را در بعضی از مواد لایحه برنامه ششم دیدم و که بعد از تصویب کلیات می توان بر حسب ضوابط آیین نامه موارد ابهامی را به کمیسیون تلفیق برای اصلاح ارجاع داد ولی ابتدا باید اصل کلیات رأی آورد تا بتوان مواد را اصلاح کرد.

namit.ir: نامیت: مجله گردشگری و مسافرتی

malcom.ir: مالکوم: اخبار و رویدادهای ورزشی

lison.ir: لیسون: مجله هنر هفتم، سینما

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 72969

به "متن کامل گزارش کمیسیون تلفیق درباره لایحه برنامه ششم توسعه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "متن کامل گزارش کمیسیون تلفیق درباره لایحه برنامه ششم توسعه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید