لزوم تقویت خودباوری و رسیک پذیری در دانشجویان، انجمن های علمی بستر مناسبی برای پیشرفت علمی کشور است

به گزارش مجله سرگرمی، عضو هیئت علمی گروه مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق گفت: بازدید بیش از 40 مرکز علمی و صنعتی کشور و برگزاری بیش از 70 سمینار و سخنرانی از جمله اقدامات انجمن علمی مکانیک واحد تهران شرق است.

لزوم تقویت خودباوری و رسیک پذیری در دانشجویان، انجمن های علمی بستر مناسبی برای پیشرفت علمی کشور است

به گزارش خبرنگار حوزه تشکل های دانشگاهی گروه دانشگاه خبرگزاری خبرنگاران، فراوری علم یکی از مسائل مهم و راهبردی برای کشور محسوب می گردد که عصاره آن می تواند از دلِ دانشگاه ها و مراکز آموزشی و تحقیقاتی بیرون بیاید؛ یکی از تشکل هایی که می تواند به موضوع فراوری علم ورود جدی پیدا کند، انجمن های علمی دانشجویی است که فعالیت آن ها کمتر رسانه ای می گردد.

با توجه به اهمیت نقش دانشجویان در توسعه علم و فناوری کشور و توجه کافی نکردن نهادهای متولی در پیشگیری از پرداخت سطحی به ترویج و توسعه علم در صندلی حقیقی آن، خبرگزاری خبرنگاران را بر آن داشت تا در راستای سیاست ذاتی خود در سلسله تبادل نظرهایی پای صحبت رؤسای دانشگاه، اساتید، نخبگان و دانشجویان بنشیند و با ارائه راهکارهایی به مسائل و چالش های انجمن های علمی در دانشگاه ها بپردازد.

در این تبادل نظر میزبان حسین افشار، عضو هیئت علمی گروه مکانیک و پژوهشگر برتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق هستیم که در ادامه مشروح این تبادل نظر را می خوانید.

لزوم تخصیص بودجه بیشتر به انجمن های علمی توسط وزارت علوم/ دانشگاهیان؛ سربازان خط مقدم فراوری علم در کشور

دانشگاهیان می توانند علم را در خدمت جامعه و صنعت قرار دهند

خبرنگاران: تولیم علم به وسیله دانشجویان و اساتید چگونه محقق می گردد؟

افشار: دانشگاه، نهادی آموزشی-پژوهشی بوده و شناخت مرزهای علم و دانش و توسعه آن از وظایف دانشگاه است. اگرچه امروزه شاهد هستیم دانشگاه را به عنوان نهادی مصرف نماینده تلقی می نمایند اما اگر زیرساخت های آزمایشگاهی، توسعه ای و اقتصادی آن تقویت گردد و نگاه حمایتی به این نهاد وجود داشته باشد، قطعاً اساتید، دانشجویان و به خصوص دانشجویان تحصیلات تکمیلی می توانند در تحقق اهداف دانشگاه گام های مؤثری بردارند.

دانشگاهیان با افزایش ارتباط با یکدیگر و همفکری می توانند مرزهای دانش را گسترش داده و علم را در خدمت جامعه و صنعت قرار دهند.

خبرنگاران: نحوه آشنایی و علاقه شما به حضور و فعالیت در انجمن های علمی چگونه شروع شد؟

افشار: از سال 1378 که دانشجو بودم، انجمن علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی را تشکیل دادم و اکنون نیز در انجمن علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق همکاری دارم؛ انجمن های علمی فضای پویایی دارند و شور و شوق دانشجویان موجب تحقق اهداف انجمن می گردد.

خبرنگاران: انجمن های علمی دانشجویی در پیشرفت علمی کشور چه نقشی دارند؟

افشار: برنامه های بسیاری از جمله مسابقات، بازدید علمی، سمینار، طرح های علمی و صنعتی و... در انجمن های علمی توسط دانشجویان قابل اجراست و خبرنگارانن پس از گذراندن واحدهای درسی خود می توانند وارد جامعه و صنعت شوند و نقش مؤثری ایفا نمایند.

انجمن های علمی بستر مناسبی برای پروراندن ایده ها، شناخت جامعه و صنعت و احتیاجهای آن و همچنین شناخت روش حل مسئله است و فعالیت این انجمن ها می تواند مقدمه ای برای پیشرفت علمی کشور باشد.

خبرنگاران: آسیب ها و چالش های انجمن های علمی دانشجویی چیست؟

افشار: فعالیت در انجمن های علمی مزایای بسیاری از جمله آشنایی با فعالیت های گروهی و هم افزایی دانشجویان دارد ولی در کنار آن آسیب ها و چالش هایی نیز در این حوزه وجود دارد.

در مواردی عدم تحقق بودجه مورد احتیاج فعالیت های انجمن علمی موجب عدم برگزاری برنامه ها و دلسردی دانشجویان شده است.

همچنین امکانات اداری و سخت افزاری مناسب معمولاً در اختیار انجمن های علمی قرار نمی گیرد. با توجه به اینکه اعضای انجمن علمی بر اساس میل و علاقه خود به فعالیت می پردازند، لذا هرچه حمایت بیشتری از این ظرفیت علمی صورت بگیرد نتیجه بهتری نیز حاصل خواهد شد.

پیگیری اداری برای برنامه های انجمن علمی وقت دانشجویان را می گیرد

یکی دیگر از چالش های انجمن علمی این است که وقت بسیاری برای برنامه ریزی، پیگیری و اجرای برنامه های انجمن علمی از دانشجو گرفته می گردد و گاهی اوقات پیگیری های اداری آنقدر وقت گیر است که دانشجویان زمان لازم را برای مطالعه کافی واحد های درسی ندارند و این امر موجب صدمه به آموزش دانشجویان می گردد.

لزوم تخصیص بودجه و اختیارات بیشتر برای انجمن های علمی

خبرنگاران: چه راهکاری برای تقویت انجمن های علمی در دانشگاه ها وجود دارد؟

افشار: باید بودجه کافی برای اجرای برنامه ها در اختیار انجمن های علمی قرار بگیرد و اختیارات آن ها بیشتر گردد. البته ممکن است آسیب هایی در این زمینه وجود داشته باشد ولی باید توجه داشت که تقویت خودباوری و رسیک پذیری در دانشجویان اثرات مثبتی در ایفای نقش آن ها در آینده برای خدمت به جامعه خواهد داشت.

ضرورت ارتباط انجمن های علمی با نهادهای علمی و صنعتی کشور

خبرنگاران: برای اینکه انجمن های علمی دانشجویی فارغ از برگزار کردن کارگاه ها و سمینارهای آموزشی به فراوری علم و حل مسائل کشور به وسیله علم روی بیاورند، چه کاری باید انجام دهند؟

افشار: برای حرکت در مرزهای دانش و حل مسائل کشور احتیاجمند افرادی با دانش به روز و آشنا به مسائل و روش حل آنها هستیم که تحقق این موضوع توسط دانشجویانی که تازه وارد دانشگاه شده اند و در حال علم آموزی هستند، سخت است؛ در این راستا باید ارتباط انجمن های علمی دانشجویی را با نهادهای علمی، صنعتی و اجتماعی که به صورت کلان در کشور مشغول حل مسائل، مسائل و فعالیت علمی هستند، برقرار کرد.

بدین ترتیب با حمایت از دانشجویان، نقش آفرینی آن ها در ورود به مسائل کلان متصور خواهد بود.

تشریح اقدامات انجمن علمی مکانیک واحد تهران شرق

خبرنگاران: درباره انجمن علمی مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق شرح دهید. چه فعالیت هایی در این انجمن علمی اجرا شده است؟

افشار: اقدامات بسیاری در انجمن علمی گروه مکانیک واحد تهران شرق از بدو تأسیس تا به امروز اجرا شده است که می توان به بازدید بیش از 40 مرکز علمی و صنعتی کشور، مذاکره با صنایع مختلف برای تسهیل و هدفمند کردن کارآموزی دانشجویان و مشارکت در خرید کتاب مورد احتیاج دانشجویان توسط کتابخانه دانشگاه اشاره نمود.

برگزاری بیش از 70 سمینار و سخنرانی علمی و صنعتی، برگزاری بیش از 10 کارگاه آموزشی، مشارکت در برگزاری همایش های ملی و منطقه ای مهندسی مکانیک در دانشگاه آزاد تهران شرق، برگزاری مسابقه سازه های شناور و انتشار خبرنامه بعضی دیگر از اقدامات انجمن علمی مکانیک واحد تهران شرق است.

4118/

namit.ir: نامیت: مجله گردشگری و مسافرتی

malcom.ir: مالکوم: اخبار و رویدادهای ورزشی

lison.ir: لیسون: مجله هنر هفتم، سینما

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 93509

به "لزوم تقویت خودباوری و رسیک پذیری در دانشجویان، انجمن های علمی بستر مناسبی برای پیشرفت علمی کشور است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم تقویت خودباوری و رسیک پذیری در دانشجویان، انجمن های علمی بستر مناسبی برای پیشرفت علمی کشور است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید