قطعه ای به یاد جان باختگان هواپیمای اوکراینی نواخته شد

به گزارش مجله سرگرمی، در سومین شب از جشنواره موسیقی فجر 98، سه قطعه نواخته شد. یکی از این قطعه ها به یاد جان باختگان هواپیمای اوکراینی بود که فضایی آکنده از یک مصیبت را به تصویر می کشید.

قطعه ای به یاد جان باختگان هواپیمای اوکراینی نواخته شد

به گزارش خبرنگاران، نخستین اجرای سومین شب از جشنواره موسیقی فجر که با کنسرت ارکستر سمفونیک به رهبری نصیر حیدریان همراه بود، با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد الله کمک رئیس دفتر موسیقی، شاهین فرهت دبیر جشنواره و مهدی افضلی مدیرعامل بنیاد رودکی برگزار گردید.

در ادامه گزارش خبرنگار خبرنگاران را از این اجرا می خوانید:

نخستین قطعه، اثر اورتور کوریولان از بتهوون است. این قطعه در سال 1807 برای تراژدی کوریولان از هاینریش یوزف فون کُلین نمایش نامه نویس اتریشی، ساخته شده است.

در شروع این اثر، رهبر به یک باره دستور اجرای نت می دهد و ارکستر با حالتی حاکی از تشویش می نوازد و سپس سکوت می نماید. این امر چندبار تکرار می گردد. سازهای زهی در پاسخ به یک دیگر می نوازند تا این که آرام شوند. سازها لحظه ای اوج می گیرند و دوباره پایین می آیند. اکنون آرام می نوازند ولی گویی که هر لحظه آماده اوج دریافت هستند و به مراتب ریتم شان بالا می گیرد. اکنون ریتم های کوتاهی نواخته می گردد و در همین حال قطعه خاتمه می یابد. این اثر دارای خاتمهی تراژیک و درون مایه های قهرمانانه است.

قطعه بعد، سمفونی شماره هشت بتهوون با چهار موومان است. موومان اول همانند دیگر آثار بتهوون در فرم سونات و با ضرب (34) است.

در ابتدا ریتمی تند دارد. رفته رفته فضای آرامی به خود گرفته و بیشتر صدای سازهای بادی شنیده می گردد. سازهای زهی با صدایی زیر ولی سریع نواخته می شوند. سپس در پاسخ به یک دیگر نواخته می شوند و هر لحظه اوج می گیرند. ولی دوباره آرام می شوند. کار فضایی خیال انگیز را ایجاد نموده و هر لحظه دارای شگفتی است. یک لحظه در اوج و به یک باره پایین می آید. شیپورها با ریتمی متفاوت از سازهای زهی نواخته می شوند و در همین حین روی طبل کوبیده می گردد و ارکستر دوباره آرام می گیرد.

در ابتدای موومان دوم با تکرار نت فا، ضربات مترونم را بیان می گردد. این بخش در فضای آرامی شروع می گردد. سازهای بادی به صورت کوتاه کوتاه نواخته می شوند و در کنار آن ها سازهای زهی. ارکستر همچنان به آرامی عمل می نماید تا این که اوج می گیرد. سازها به سرعت نواخته می شوند. چندبار توقف نموده، شیپور نواخته می گردد و دوباره ریتمی آرام می گیرند. سکوت، سازهای کوبه ای و پس از آن سازهای بادی و زهی. ریتم اکنون شبیه به فضایی ناگوار است. سازهای زهی کوتاه و در اوج نواخته می شوند. فضا حالت متفاوتی به خود گرفته و موسیقی همانند دقایق پیشین اجراء می گردد.

موومان سوم در فضای نه چندان پرهیاهو و آرام شروع می گردد. تقریبا ریتم ثابتی دارد و گاهی اوج می گیرد.

موومان چهارم مهمترین قسمتِ این سمفونی و با ریتم تند، فرم سونات و فرایندو است. چایکوفسکی این موومان را یکی از شاهکارهای بتهوون می داند.

در ابتدای موومان چهارم، شیپور نواخته می گردد. آرام روی طبل کوبیده می گردد، ویولن سل ها و کنترباس ها یکی یکی به صدا درآمده و بدون هیاهو نواخته می شوند. پس از لحظاتی تقریبا ریتم خود را حفظ نموده و ویولن ها با سرعت بیشتری در کنار آن ها نواخته می شوند. اکنون ریتم تغییر نموده و سازهای زهی همراه با شیپور به سرعت و کوتاه و بلند نواخته می شوند. این ریتم بار دیگر تکرار می گردد و پس از آن سازهای بادی از کار حذف می شوند.

فضا به گونه ای است که مخاطب را به یاد رژه نظامی در فیلم های کمدی می اندازد. اکنون شیپور و سازها در پاسخ به یکدیگر نواخته می شوند گویی که فردی در حال فرار از چیزی است. سازها در اوج و به سرعت به صدا درآمده و گاهی کمی فرود می آیند. پس از لحظاتی از هیاهو کاسته شده و ویولن سل و کنترباس ها و گاهی سازهای بادی نواخته می شوند.

قطعه خاتمهی فضای سنگینی دارد و مانند یک مرثیه است. فضای کار، مخاطب را به فضایی مصیبت زده وارد می نماید. ریتم خیلی تغییر نمی نماید و تنها گاهی اوج های کوتاهی می گیرد. این اثر، قطعه 176 ساخته بهزاد عبدی به یاد جانباختگان سانحه هوایی است.

به گزارش خبرنگاران، سیدعباس صالحی سپس با حضور در جمع خبرنگاران به سئوالات اصحاب رسانه پیرامون مهم ترین رویداد موسیقی کشور پاسخ داد.

وی با اشاره به دستاوردهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برگزاری جشنواره موسیقی فجر، گفت: فضای جشنواره سال جاری دربر گیرنده اتفاقاتی است که فرایند گام به گام و رو به جلویی را نشان می دهد و عقب گردی در این زمینه مشاهده نمی گردد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: هم نسل جوانی که در جشنواره هستند از لحاظ قدرت و توانایی فرایند رو به رشدی دارند. کما این که بسکمک از این هنرمندان جوان و نوجوان همان هایی هستند که در جشنواره های دیگر کشور به صورت جدی حضور پیدا نموده بودند و اینک در جشنواره موسیقی فجر حضور ویژه ای دارند.

وی افزود: ما توازنی را می بینیم که هم دربر گیرنده حضور جوانان هنرمند در جشنواره موسیقی فجر است و هم حضور پیشکسوتان موسیقی آن را رقم زده است.

صالحی ادامه داد: یکی دیگر از دغدغه هایی که جشنواره موسیقی فجر داشته و دارد، این بوده که موسیقی پاپ به عنوان یک سبک موردتوجه مردم چنان سایه بیندازد که موسیقی نواحی و موسیقی ایرانی را تحت الشعاع قرار دهد. اما با اهتمامی که از سوی همکارانم در معاونت هنری و دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شده، در سال های مختلف از جمله سال جاری جریان موسیقی سنتی ایرانی و موسیقی نواحی به نحوی در فضای جشنواره فجر قرار گرفته که با فرایند رو به رشدی همراه باشد.

وی افزود: این به معنای رضایت کامل از آنچه انجام گرفته نیست اما این راستای که بتواند موسیقی پاپ، موسیقی ایرانی، موسیقی نواحی و موسیقی کلاسیک در فضای مناسبی، خودشان را عرضه نمایند به نظر می آید قابل توجه است.

صالحی افزود: به نظر می آید جشنواره موسیقی فجر علاوه بر این که خود را در تهران عرضه می نماید در استان ها هم نمایش دهنده توانایی های موسیقایی هنرمندان کشورمان نیز هست. ما کوشش کردیم این راستا را باز کنیم و به نظر می آید همین 10 استانی که جشنواره موسیقی فجر در آن ها برگزار می گردد، می تواند تحولات مناسبی در عرصه برگزاری رویداد فجر باشد. البته جریان جشنواره موسیقی فجر با قله و آن چیزی که بتواند رضایت بخش نهایی باشد، فاصله دارد.

صالحی افزود: معتقدم راستاهایی را به صورت قدم به قدم برداشته ایم و امیدوارم گام های بعدی با سرعت بیشتری طی گردد و کارها انجام گیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گفت: در مدت اخیر اتفاقاتی که ما در عرصه های بین المللی و داخلی داشتیم، در بخش های مختلف جشنواره می توانست اثرگذار باشد. به گونه ای که جریان برگزاری جشنواره های ما را با علامت سئوال های جدی روبه رو کند.

ما در بخش بین الملل تمام کوشش مان را انجام دادیم تا به واسطه حضور همکارانم در دفتر موسیقی، وزارت امور خارجه و ستاد برگزاری جشنواره موسیقی فجر چراغ بخش بین الملل جشنواره را خاموش نکنیم.

وی افزود: جشنواره موسیقی فجر عملا تقاطع چند خط است که به یکدیگر متصل می شوند و این اتصال تعریفی از جشنواره موسیقی فجر ایجاد می نماید. البته کوشش دوستان من در دبیرخانه جشنواره کوشش بسیار وسیعی بود و ما امیدوار بودیم کوشش ما در فضای بین الملل حالت جهشی پیدا کند. اما شرایط و اتفاقات پیش آمده منجر به این شد که در این قسمت تاثیراتی داشته باشیم. حتی ما در بعضی مقاطع به نقطه ای رسیدیم که بخش بین الملل نداشته باشیم اما خوشبختانه این اتفاق نیفتاد و ما سال جاری شاهد برگزاری بخش بین الملل جشنواره هستیم.

صالحی افزود: این شرایط هم با پیگیری های وسیعی رخ داد که این گروه ها قانع شوند در جشنواره حضور داشته باشند.

صالحی در خاتمه گفت: تصویری که از جمهوری اسلامی ایران بعد از حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی ایجاد شد، امکان حضور گروه های بخش بین المللی و دیگر مواردی که در حوزه ارتباطات بین المللی وجود داشت، باعث شد علامت سئوالات زیادی در این بین ایجاد گردد. اما خیلی زود فضای همدلی به وجود آمد و باعث شد گروه های هنری مجاب شوند که این زبان همدلی را نباید رها کرد و بلکه از زبان موسیقی می توان به عنوان زبان هم نوایی و هم دلی استفاده کرد.

namit.ir: نامیت: مجله گردشگری و مسافرتی

malcom.ir: مالکوم: اخبار و رویدادهای ورزشی

lison.ir: لیسون: مجله هنر هفتم، سینما

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 69814

به "قطعه ای به یاد جان باختگان هواپیمای اوکراینی نواخته شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قطعه ای به یاد جان باختگان هواپیمای اوکراینی نواخته شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید