دلیل پوسته شدن سر نوزاد و درمان آن

به گزارش مجله سرگرمی، در این مقاله دلیل های پوسته شدن سر نوزاد و روش های درمان خانگی آن بیان شده است.

دلیل پوسته شدن سر نوزاد و درمان آن
بسیار رخ داده است پس از تولد نوزاد، مادر ناخود مطلع متوجه می گردد که پوست سر نوزاد بسیار خشک و پوسته پوسته است و نگران می گردد. مادر در این مورد از هر کسی سوال می نماید و جالب اینجاست که کمتر کسی می داند که این فقط بیماری کرادل کپ است. بعضی نیز فکر می نمایند که بیماری کرادل کپ و بیماری پوسته پوسته شدن سر نوزاد، دو بیماری فرق دارد.

بیماری کرادل کپ (ریزش پوست سر نوزاد) چیست؟در علم پزشکی به بیماری کرادل کپ، درماتیت سروزئیک می گویند که شما آن را فقط به صورت شوره مشاهده خواهید کرد. در نوجوانان و بزرگسالان آن را شوره سر می نامند.

بیماری کردال کپ یا خشکی سر نوزاد؟ برای درمان ریزش پوست سر نوزاد، ضروری است ابتدا مطمئن شوید که پوست سر خشک است و بیماری کرادل کپ نمی باشد. کرادل کپ یا شوره سر در نوزادان ناشی از چرب بودن پوست سر نوزاد است اما خشکی پوست سر (همانطور که از نامش تعیین است) نتیجه خشک بودن پوست سر است.

بیماری کرادل کپ یا پوسته سر شیر خواران کاملاً فرق دارد. کرادل کپ، پوسته های ضخیم سفید رنگ و یا زرد رنگ در سر نوزاد خواهد بود. بعضی مواقع، یک نوزاد فقط در یک قسمت از سر مبتلا به این بیماری می گردد. اما متاسفانه بعضی از آن ها در تمامی قسمت های سر دچار این بیماری می شوند. بعلاوه می توانید از روی گوش نوزاد که پوسته پوسته شده است متوجه این بیماری شوید.

خبر خوب این است که نوزاد شما بعد از یک سالگی، این بیماری را دیگر تجربه نخواهد نمود. این بیماری مسری یا نتیجه مراقبت بهداشتی ضعیف از نوزاد نمی باشد.

چگونه بیماری کرادل کپ را درمان کنیم؟شست و شوی سر نوزاد به صورت روزانه و با استفاده از شامپو های ملایم (و یا یک محصول تخصصی تر که پزشک تجویز می نماید) می تواند این بیماری را کاهش دهد و یا به طور کامل از بین ببرد. حدود یک ساعت قبل از شست و شو، می توانید از روغن برای نرم کردن و برداشتن پوسته های چسبیده به سر یاری بگیرید. روغن های توصیه شده از سوی کارشناسان عبارتند از: روغن زیتون، روغن نباتی و روغن نارگیل. بعلاوه می توانید از وازلین نیز بهره ببرید.

پس از شست و شو می توانید با استفاده از یک شانه دندانه دار و یا یک برس نرم (یا حتی یک مسواک) سر نوزاد را شانه کنید تا این پوسته ها به سرعت از سر نوزاد از بین برود.

چگونه پوست خشک سر نوزاد را درمان کنیم؟در صورتی که پوست سر نوزاد شما خشک است، شما می توانید با یک روش ساده با استفاده از یک برس نرم و میزان کمی روغن زیتون، خشکی پوست نوزاد را درمان کنید.

ابتدا چند قطره روغن زیتون بر روی دست خود بریزید و سپس پوست سر نوزاد را به آرامی با روغن ماساژ دهید. این کار را با فشار ملایم و حرکات دایره ای با نوک انگشتان انجام دهید. اجازه دهید روغن تا 15 دقیقه بر روی پوست سر نوزاد قرار گیرد. با این کار پوست سر نوزاد مرطوب می ماند و پوسته پوسته شدن سر از بین می رود.

سپس از یک برس نرم مخصوص نوزدان بهره ببرید. قبل از برس زدن سر نوزاد، استفاده از حرکات دایره ایی با انگشتان فراموش نگردد. برس زدن و حرکات دایره ای باعث می گردد که پوست های خشک شده مرطوب شوند. سپس می توانید این پوسته ها را به راحتی بشویید.

پس از اینکه مو ها را شانه زدید، برای شستن مو های نوزاد از شامپو های مخصوص نوزدان بهره ببرید. اجازه دهید شامپو به مدت چند دقیقه بر روی سر نوزاد قرار بگیرد. به این ترتیب، شامپو به میزان کافی زمان لازم برای شستن روغن از سر نوزاد را دارد. هنگامی که شست و شو تمام شد، مطمئمن شوید که شامپو به طور کامل از سر نوزاد حذف شده است، زیرا به جامانده شامپو در سر باعث خشکی سر و تحریک بیشتر پوست سر می گردد.

شما بهبودی را بسیار زود مشاهده خواهید نمود. برای جلوگیری از خشک شدن دوباره پوست، بهتر است یک لایه نازک روغن زیتون پس از شست و شو، به پوست سر بمالید. این کار باعث می گردد که پوست سر نوزاد مرطوب بماند.

بعضی از نکات برای جلوگیری از ریزش پوست سر نوزادپیشگیری همواره بهتر از درمان است. در اینجا چند نکته برای جلوگیری از خشکی پوست سر وجود دارد:

از مرطوب نماینده ها بهره ببریداگر در حالی که موهای نوزاد شما مرطوب است، از یک مرطوب نماینده بهره ببرید، باعث می گردد که رطوبت موهای نوزاد شما از بین نرود و مانع ریزش پوست سر نوزاد می گردد.

از یک دستگاه رطوبت ساز بهره ببریداستفاده از دستگاه مرطوب نماینده در اتاق نوزاد شما، می تواند به جلوگیری از خشکی پوست به ویژه در زمستان یاری کند. رطوبت هوا (از جمله از سیستم های گرمایش مرکزی) باعث از بین رفتن رطوبت از پوست می شوند. یک دستگاه مرطوب نماینده یاری خواهد نمود که این تعادل حفظ گردد.

تغییر موادغذایی کودک و یا نوع شیر را در نظر بگیریدگاهی اوقات ریزش پوست سر نوزاد به وسیله آلرژی ایجاد می گردد. تغییر یک ماده غذایی و یا استفاده از شیر ضد آلرژیک، می تواند به کاهش علائم یاری کند.

اضافه کردن روغن امگا 3افزودن روغن امگا 3 به شیر، از بروز ریزش پوست سر نوزاد جلوگیری می نماید. روغن ماهی میزان زیادی امگا 3 دارد که خواص ضد التهابی دارد و اگر پوست سر کودک شما دچار خارش و تحریک پذیر باشد، بسیار مفید خواهد بود. اضافه نمودن 500 میلی گرم در رژیم غذایی نوزاد در روز، یاری بسیاری خواهد نمود. البته، بهتر است قبل از اینکه از روغن ماهی برای بار اول بهره ببرید، با یک پزشک اطفال مشورت کنید و نوع و مارک توصیه شده به وسیله پزشک را مصرف نمایید.

منبع: سایت ستاره

namit.ir: نامیت: مجله گردشگری و مسافرتی

malcom.ir: مالکوم: اخبار و رویدادهای ورزشی

lison.ir: لیسون: مجله هنر هفتم، سینما

منبع: راسخون
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 162839

به "دلیل پوسته شدن سر نوزاد و درمان آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلیل پوسته شدن سر نوزاد و درمان آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید