طلسمی 40 ساله برای موزه هنرهای معاصر گیلان

به گزارش مجله سرگرمی، گیلان، زادگاه بسیاری از بزرگان هنرهای تجسمی کشور است، اما این استان با این سرمایه بزرگ فرهنگی هنوز موزه ای تحت عنوان و موزه هنرهای معاصر ندارد.

طلسمی 40 ساله برای موزه هنرهای معاصر گیلان

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، بعضی از بزرگان و فعالان نام آشنای هنرهای تجسمی گیلان از سال 57 همزمان با ایجاد موزه هنرهای معاصر تهران، پیگیر ایجاد این موزه دراین استان هستند، اما این آرزو همچنان پس از گذشت بیش از 4 دهه بی انتها مانده است.

این درحالی است که فعالان این عرصه هیچگاه امیدشان را از دست نداده اند و همچنان به دنبال ایجاد این موزه هستند و اکنون زمزمه های امیدوارکننده ای در این رابطه به گوش می رسد. این امیدواری مربوط به امضای تفاهم نامه ای در این خصوص است که بین اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان و شهرداری رشت به امضا رسیده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان در این باره گفته بود: تفاهم نامه همکاری مابین اداره کل میراث فرهنگی گیلان و شهرداری رشت مبنی بر مشارکت، همکاری و تعامل لازم در اجرای پروژه مربوط به بنای تاریخی عمارت شهرداری و نیز ساختمان استانداری قدیم مابین اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری، صنایع دستی گیلان و شهرداری رشت منعقد شده است.

ولی جهانی اظهار نموده بود: بر این اساس ساماندهی، بازسازی، احیا، حفاظت و بهره برداری بنای تاریخی ساختمان استانداری قدیم به عنوان موزه هنرهای معاصر و نیز بنای تاریخی عمارت شهرداری رشت برای ایجاد موزه بلدیه و مردم شناسی از اهداف این تفاهم نامه است.

وی توضیح داد: ساختمان استانداری قدیم در پیاده راه فرهنگی رشت در مالکیت شهرداری است؛ مطالعات طرح بازسازی با کاربری موزه هنرهای معاصر صورت گرفته و پس از تامین اعتبار و بازسازی بنا توسط شهرداری رشت و با نظارت اداره کل میراث فرهنگی آغاز می گردد.

اما هنوز چند روزی از امضای تفاهمنامه نگذشته بود که خبری در پرتال اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان مبنی بر بازسازی و تبدیل 5 ساختمان تاریخی به موزه های مشارکتی در رشت منتشر شد که موارد ذکر شده در این خبر مخاطبان فرهنگ و هنر استان را پس از شنیدن خبر خوش بازسازی یک بنا برای موزه هنرهای معاصر دچار دغدغه کرد.

بی توجهی به ایجاد موزه هنرهای معاصر

در خبر یادشده به نقل از مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان آمده است: با دوفوریت لایحه ساماندهی، بازسازی، حفاظت و به کارگیری ساختمان های تاریخی رشت برای موزه موافقت شد.

مسعود حلاج پو اظهارکرد: در گام اولایجاد 5 موزه در دستورکار قرار گرفته است که ساختمان تاریخی شهرداری رشت به موزه بلدیه و مردم شناسی، خانه میرزا کوچک خان به موزه میرزا، عمارت کلاه فرهنگی به موزه نهضت جنگل، ساختمان استانداری سابق به موزه هنرهای سنتی و صنایع دستی و ساختمان محوطه شهرداری به موزه انقلاب و سایت موزه سنگ قبور دوران اسلامی تبدیل می گردد.

این بخش از صحبت های حلاج پور عجیب و موجب نگرانی دغدغه مندان است که هیچ نامی از موزه هنرهای معاصر برده نشد و بجای آن از موزه هنرهای سنتی و صنایع دستی نامبرده شده است.

موزه هنرهای معاصر در طبقه دوم

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان بعد از این اظهار نظر مدیرکل این سازمان بیان نمود: مالک بنا شهرداری است و کماکان موضوع ایجاد موزه هنرهای معاصر برای طبقه دوم ساختمان استانداری قدیم به قوت خود باقی و قرار است طبقه اول این ساختمان به موزه هنرهای سنتی و صنایع دستی تبدیل گردد، اما هنوز همه اعضای شورای شهر برای ایجاد موزه هنرهای معاصر در این بنا به یک نتیجه قاطع دست نیافته اند.

ولی جهانی تاکید نمود: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان هیچ مسئله ای با ایجاد موزه هنرهای معاصر در مکان یاد شده ندارد و بهتر است با شورای شهر در این رابطه صحبت گردد.

ایجاد موزه هنرهای معاصر منتفی نیست

رضا رسولی، یکی از اعضای شورای شهر رشت چندی پیش در رابطه با ایجاد موزه هنرهای معاصر در رشت بیان نموده بود:

آهنگ ایجاد موزه هنرهای معاصر در گیلان از دهه 50 کوک شد و خودم در طول 6 سال گذشته آغاز به پیگیری کردم و کار با پیچیدگی هایی گره خورده که همچنان پابرجاست.

رسولی اکنون بعد از اظهار نظر مدیرکل میراث فرهنگی گیلان گفت: ایجاد موزه هنرهای معاصر منتفی نشده است.

وی اظهارکرد: با موزه هنرهای معاصر مخالفت نشده، بلکه اعضای شورای شهر موافق هم هستند؛ اگرچه که هنوز طبقه بالای بنای استانداری قدیم در اختیار شهرداری هست و قابلیت تبدیل به موزه هنرهای معاصر را دارد، اما موزه هنرهای معاصر ساختاری خاص دارد و سازمان مردم نهادی برای آن تعریف می گردد و یک مقدار از بهره برداری ساختارهای دولتی خارج می گردد؛ اما هنوز این فرصت برای طبقه دوم ساختمان یادشده می تواند وجود داشته باشد.

این عضو شورای شهر رشت ادامه داد: علاوه بر این قضایا موزه هنرهای معاصر باید در بنایی واقع گردد که به لحاظ فیزیکی هم از نظر معماری دارای خصوصیات ویژه ای باشد؛ برهمین اساس در میدان گیل رشت بنای دیگری وجود دارد که دارای ساختاری مدرن است و قابلیت مدرن تر شدن را نیز دارد، بنابراین بین این 2 ساختمان حتما یکی از آنها برای ایجاد موزه هنرهای معاصر تخصیص می یابد و این به طور قطع در دو سه ماه آینده هم اتفاق خواهد افتاد.

4 دهه دوندگی بی ثمر

استاد حسین محجوبی، چهره بین المللی هنر نقاشی کشور که از جمله کارهای ماندگار او طراحی پارک ساعی تهران در سال 1342 و ناظر اجرای ساخت پارک های ملت و نیاوران در سال های بعد است و خود گیلانی و یکی از پیگیران ایجاد موزه هنرهای معاصر در رشت از سال های دور است.

وی در شرح فعالیت در عرصه ایجاد موزه هنرهای معاصر در رشت گفت: همزمان با ایجاد موزه هنرهای معاصر در تهران(سال 57)پیگیر برپایی موزه هنرهای معاصر رشت هستیم، اما تا کنون این خواسته میسر نشده است.

استاد محجوبی اضافه کرد: در همان سال ها از 22 هنرمند مطرح هنرهای تجسمی گیلان 44 اثر در خور و ارزنده خریداری شد که اکنون نزد موزه هنرهای معاصر تهران به امانت است.

استاد محجوبی، آیدین آغداشلو و زنده یاد عبدالرضا دریابیگی که متاسفانه سال 97 بدرود حیات گفت، پیگیر دریافت کار از نقاشان نامی گیلان شدند و قرار بود ساختمان شهرداری رشت به موزه هنرهای معاصر تبدیل گردد که متاسفانه از سال 57 تا به حال هنوز این اتفاق فرخنده میسر نشده است.

از 38 هنرمند شاخص هنرهای تجسمی کشور 22 نفر گیلانی بودند که جلیل ضیاء پور بنیانگذار نقاشی مدرن، عبدالرضا دریابیگی از معروف ترین هنرمندان سبک هنر مفهومی، بهمن محصص نقاش، مجسمه ساز و مترجم آوانگارد، اردشیر محصص کاریکاتوریست، فریده لاشایی نقاش نوگرا، نویسنده و مترجم آیدین آغداشلو نقاش، گرافیست، نویسنده، منتقد فیلم و تصویرگر کتاب های درسی، حسین محجوبی چهره بین المللی هنر نقاشی بعضی از این نام آوران معاصر در حوزه هنرهای تجسمی کشور هستند.

namit.ir: نامیت: مجله گردشگری و مسافرتی

malcom.ir: مالکوم: اخبار و رویدادهای ورزشی

lison.ir: لیسون: مجله هنر هفتم، سینما

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 92825

به "طلسمی 40 ساله برای موزه هنرهای معاصر گیلان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طلسمی 40 ساله برای موزه هنرهای معاصر گیلان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید