سوگ عزیزان ، توصیه هایی برای عبور آسان تر از بحران

به گزارش وبلاگ پسر خوب، از دست دادن عزیزان، به ویژه نزدیکانی مثل همسر، والدین و فرزندان تاثیری عمیق بر زندگی افراد دارد. روانپزشکان معتقدند افراد باید فرصت یابند به تدریج از این بحران خارج شوند و به زندگی روزمره بازگردند. شتاب بیش از حد در این زمینه می تواند فرایند طبیعی سوگ را پیچیده و گرفتار مشکل کند.

سوگ عزیزان ، توصیه هایی برای عبور آسان تر از بحران

دکتر فرنوش صفوی فر، روان پزشک و فلوشیپ روان درمانی به وبلاگ پسر خوب گفت: از دست دادن عزیزان آرامش و نظم معمول مان را به هم می زند. گاه برای ما سخت است که بتوانیم دل از غم و بی تابی بکَنیم و دوباره به زندگی معمول خود برگردیم. درباره فرایند سوگواری بعد از دست دادن عزیزان، چه در خصوص خودمان چه در خصوص اطرافیان توجه به برخی نکته ها می تواند بسیار راهگشا باشد.

صفوی فر اضافه نمود: اولین نکته آن است که متوجه حس های مختلفی که بعد از دست دادن عزیزی در ما ایجاد می گردد، باشیم. فرد از دست رفته در زمان حضور خود تاثیر زیادی بر زندگی ما داشته، به او تکیه نموده ایم، از او مراقبت نموده ایم، مهر ورزیده ایم و محبت دریافت نموده ایم، از او عصبانی بوده ایم، در حق او کوتاهی نموده ایم. حتما حرف های نگفته و راه های نرفته هم با او در ذهن داشته ایم. همه این حس ها و ماجراها، با از دست رفتن آن فرد، به شدت برانگیخته می گردد و بنابراین حالا حتی در نبود او هم به شدت تحت تاثیرش هستیم. توجه به این موقعیت پرتنش و کوشش برای شناختن همه این حس ها، کار خیلی مهمی است که به ما یاری می نماید آرامش و سرزندگی خود را بعد از این موقعیت تلخ دوباره پیدا کنیم.

این روانپزشک اضافه نمود: ممکن است پذیرفتن برخی از این حس ها دشوارتر باشد. برای برخی افرادی که رابطه صمیمانه ای را از دست داده اند، ممکن است پذیرفتن این که علی رغم جفایی که به آنها شده، هنوز او را دوست دارند، سخت باشد و بخواهند آن را انکار نمایند. اگر فرد بخواهد خودش به خودش یاری کند، یا به فرد دیگری یاری کند، ضروری است کوشش کند تا این حس ها را هرچه که هست، به رسمیت بشناسد و با آنها کنار بیاید.

صفوی فر تاکید نمود: نکته بعد آن است که معمولا در همه فرهنگ ها، شیوه های شناخته شده ای برای کنار آمدن با فقدان وجود دارد. برگزاری مراسم و آیین های متنوع خاک سپاری، ترحیم و یادبود، با تمام جزییات و ریزه کاری های آن، سازوکاری است که جامعه برای یاری به افراد درگیر فقدان، ابداع نموده است و معمولا مبتنی بر درکی از دنیا و هستی است که مرگ را معنا و برای افراد جامعه قابل درک می نماید. بنابراین یکی از مهم ترین شیوه های یاری به افراد برای کنار آمدن با این موقعیت تلخ و دردناک، حضور و شرکت افراد در این مراسم است.

این روانپزشک اضافه نمود: در کنار مراسم تعریف شده (مثل ترحیم و شب هفت و شب چهلم) دوستان و نزدیکان فرد هم می توانند با کنار او بودن، و شنیدن خاطرات او از متوفی، درددل های او و پذیرش گریه ها و زاری هایش، همچون آینه ای، به او یاری نمایند تا حس های خود را بشناسد و آنها را هضم کند و به تدریج با آن فقدان کنار بیاید. حسی که بتوان آن را با دیگران در میان گذاشت، دیگر آن قدرها هم طاقت فرسا و تحمل ناپذیر نخواهد بود. در صورتی که در آن رابطه امکان پذیر باشد، آغوش دریافت، لمس کردن، نوازش کردن نیز به کنار آمدن با این حس ها یاری می نماید.

صفوی فر تاکید نمود:

  • شرکت در مراسم خاک سپاری، ترحیم، شب هفتم و چهلم، به فرد داغ دیده یاری می نماید تا فرایند طبیعی سوگ را بهتر و کوتاه تر طی کند.
  • صرفِ بودن کنار فرد داغ دیده، و علاوه بر آن گوش دادن به درددل ها و مرور خاطرات عزیز از دست رفته، در کنار آمدن فرد با این داغ به او یاری می نماید.
  • در کوتاه کردن فرایند سوگواری نباید عجله کرد. فرد داغ دیده، با شنیدن جملاتی مانند این که او که رفته، تو هم برو سراغ زندگی خودت، حس می نماید درک نشده و به اندازه کافی فهمیده نشده و همین می تواند سوگ او را حل ناشده باقی بگذارد. از گفتن چنین جملاتی باید پرهیز کرد.
  • هر قدر رابطه بین دو فرد نزدیک تر، عمیق تر و طولانی تر باشد، حس های میان آن دو عمیق تر و گاه ناشناخته تر است. بنابراین در صورت فقدان یکی از آن دو، شناخت این حس ها و کنار آمدن با آنها دشوارتر و طی کردن فرایند سوگ طولانی تر و پیچیده تر خواهد بود.
منبع: همشهری آنلاین

به "سوگ عزیزان ، توصیه هایی برای عبور آسان تر از بحران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوگ عزیزان ، توصیه هایی برای عبور آسان تر از بحران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید