ده مهارت شغلی کلیدی در سال 2020 و پس از آن

به گزارش مجله سرگرمی، اتومبیل های خودران، هوش مصنوعی و محاسبات کوانتومی دیگر جزو فانتزی های ذهنی نویسندگان رمان های علمی تخیلی یا کارگردانان هالیوودی نیستند. این واقعیتِ آینده ماست؛ آینده ای که تقریبا همینجاست!

ده مهارت شغلی کلیدی در سال 2020 و پس از آن

انجمن دنیای اقتصاد می گوید که ما در معرض انقلاب چهارم صنعتی یا Industry 4.0 قرار داریم و همه چیز به سرعت در حال تغییر است.

در انقلاب Industry 4.0 شاهد پیشرفت های برق آسا و تغییرات فکری گسترده ای خواهیم بود که اینها همگی پیشرفت هایی در عرصه فن آوری های دیجیتال، فیزیکی و بیولوژیکی به ارمغان خواهد آورد.

بنابراین با نگاهی به آینده، این پرسش مطرح می گردد که در این دنیای تازه چه مهارت هایی باید کسب کنیم؟

با آنالیز افسران ارشد منابع انسانی در بزرگ ترین شرکت های دنیا، انجمن دنیای اقتصاد (World Economic Forum) گزارشی از مشاغل آینده را منتشر کرده است که در آن 10 مهارت برتر که تا سال 2020 و پس از آن به آنها احتیاج دارید معرفی شده است.

10. مهارت انعطاف پذیری شناختی

طبق آنالیز کارشناسان ارشد منابع انسانی در بعضی از شرکت های پیشتاز دنیای، انعطاف پذیری شناختی تماما در خصوص یک ژیمناستِ فکری بودن است. اگر مغز خود را به اسم یک سالن ژیمناستیک در نظر بگیرید و همه دستگاه های مختلف (به اسم مثال حلقه ها، میله های موازی و میله تعادل) را به اسم روش های مختلف تفکر (به اسم مثال مغز خلاق، مغز ریاضی، مغز تفکر انتقادی و غیره) فرض کنیم؛ انعطاف پذیری شناختی این گونه تعریف می گردد که چگونه می توانید میان سیستم های مختلف فکری به سرعت (و به راحتی) نوسان، جهش و چرخشی رو به عقب و جلو داشته باشید.

هرچه بیشتر انعطاف پذیر باشید، تماشا الگوهای تازه برای شما آسان تر می گردد و ارتباط منحصر به فردی بین ایده ها ایجاد می نماید. این باعث می گردد با مفهوم داشتن یک فکر چابک بیشتر آشنا شوید.

پس ما چگونه ماهیچه های شناختی خود را انعطاف پذیرتر کنیم؟ با یادگیری چیزهای تازه و به ویژه یادگیری روش های تازه تفکر. اگر فکر می کنید دارای خلاقیت نیستید، این نقطه ضعف را به اسم هدفی برای یادگیری یک ساز، پایکوبی و یا شرکت در یک کلاس هنری قرار دهید.

علایق خود را توسعه دهید، خارج از منطقه آسایش و راحتی خود مطالعه کنید و از حضور افرادی که دنیا بینی شما را به چالش می کشند، استقبال نمایید.

9. مهارت مذاکره

با نفوذ ربات ها به نیروی کار و اتوماسیون شغلی و استفاده روز افزون از آنها، اهمیت مهارت های اجتماعی همانند مذاکره، در آینده بیش از هر زمان دیگری خواهد بود. چرا؟ زیرا به هر حال ما در تعاملات اجتماعی و مذاکرات بسیار بهتر از ربات ها عمل می کنیم.

انتظار می رود به زودی حتی اشخاصی که در مشاغل صرفا فنی کار می کنند هم ملزم شوند تا مهارت های اجتماعی و بین فردی بیشتری از خود نشان دهند و توانایی مذاکره با همکاران، مدیران و مشتریان خود را داشته باشند و بدین ترتیب تیم های کاری در لیست مهارت های مطلوب قرار گیرند.

8. مهارت جهت دهی خدمات

این مورد تحت اسم جستجوی فعال برای راه هایی جهت یاری به مردم تعریف شده، و شامل داشتن مهارت های قوی در زمینه جهت دهی به خدمات گوناگون با توجه به علایق مصرف کنندگان و پیش بینی احتیاجهای آنها در آینده می باشد.

همانطور که گزارش WEF خاطر نشان کرده، کسب و کارها در زمینه خدمات انرژی، خدمات اقتصادی و فناوری اطلاعات به طور فزاینده ای خود را در حال مواجهه با نگرانی های تازه مصرف کنندگان در خصوص مسائلی همانند مقدار انتشار کربن، امنیت غذایی، استانداردهای کار و حریم خصوصی می یابند.

از دیدگاه مهارتی، این بدان معنی است که کسب و کارها باید سریع تر یاد بگیرند که ارزش ها و احتیاجهای تازه مصرف کننده را پیش بینی کنند، تا بتوانند محصولاتی متناسب با آنها ارائه کرده و در خصوص فرایندهای موثر در برآورده کردن این احتیاجها آگاهی بیشتری کسب کنند.

7. مهارت قضاوت و تصمیم گیری

پیش بینی می گردد که توانایی قضاوت صحیح و مهارت قوی در تصمیم گیری در صندلی هفتم این لیست قرار بگیرد.

این مطلب با توجه به حجم گسترده اطلاعاتی که سازمان ها در حال حاضر می توانند جمع آوری کنند، و احتیاج روزافزون به کارمندانی که بتوانند ارقام را آنالیز کرده، راهکارهای عملی پیدا کرده و از داده های وسیعی جهت آگاهی بخشی درباره استراتژی ها و تصمیمات شغلی استفاده کنند، تعجب برانگیز نیست.

چگونه می توانید مهارت های تصمیم گیری خود را بلافاصله بهبود بخشید؟ آغاز به دریافت اطلاعات ساده نمایید.

ابتدا، سوالات و یا مسائلی که می خواهید به آنها پاسخ دهید را تعیین نمایید، سپس زمانی را اختصاص دهید تا ابزار و تکنولوژی های تازه اطلاعاتی را پیدا کنید که به شما در جمع آوری این اطلاعات یاری می کنند. هنگامی که شما این دو مورد را در اختیار داشته باشید می توانید برنامه اکسل (Excel) را به برترین دوست خود تبدیل کرده و یاد بگیرید که چگونه داده ها را مدیریت کرده و بر اساس ارزش گذاری، آنها را استخراج نمایید.

6. مهارت هوش هیجانی

پاسخ قاطع کارشناسان منابع انسانی و استراتژیست های شرکت ها این است که وقتی صحبت از مهارت های مطلوب می گردد، به طور کلی مهارت های اجتماعی مانند انگیزه، هوش هیجانی (عاطفی)، آموزش به دیگران و … در تمامی مشاغل و صنایع آینده، بیشتر مورد تقاضا می باشند.

Travis Bradberry، همکار نویسنده کتاب هوش هیجانی شرح می دهد که هوش عاطفی جنبه دیگری از هوش است. این هوش چیزی است نامحسوس که به ما یاری می نماید تا به دریافت عواطف انسانی بپردازیم و میزان گیری کنیم که چقدر در تطابق و تنظیم رفتارمان بر اساس خلق و خوی یک همکار، شریک، اعضای خانواده و حتی احساسات درونی خود سازگاری و مهارت داریم.

هوش هیجانی به معنای واقعی کلمه، تعاملات ما را نشان می دهد. همانطور که Bradberry در مقاله ای در نشریه فوربس شرح داده است:هوش هیجانی بر نحوه مدیریت رفتار، راهنمایی پیچیدگی های اجتماعی و تصمیم گیری های شخصی که نتایج مثبتی را به بار می آورند، تاثیر می گذارد.

این یک مهارت اجتماعی است که برای مدیران و رهبران مهم است و شما قطعا از شنیدن این که می توانید هوش عاطفی (EQ) خود را افزایش دهید خرسند خواهید شد!

5. مهارت هماهنگی با دیگران

مهارت های اجتماعی یک بار دیگر در اینجا تکرار می گردد و با اشاره به فرایند در حال ظهور شرکت ها، تأکید بیشتری بر کسب مهارت های قوی بین فردی برای ارتباط مناسب با دیگر کارمندان دارد.

همکاری در هر محیط کاری بسیار مهم است و خوشبختانه همچنان انسان ها در این زمینه از ربات ها بهتر هستند!

گزارشات WEF شرح می دهد:تعاملات انسانی در محیط کار شامل فراوری محصولات تیمی به وسیله کارگرانی است که هر یک نقطه قوت دیگری بوده و با شرایطِ در حال تغییر انعطاف پذیری بالایی دارند. وجود چنین تعاملی، مزیت انسان نسبت به ربات ها می باشد.

هماهنگی با دیگران شامل مهارت های ارتباطی قوی، آگاهی از نقاط قوت و ضعف دیگران و توانایی کار با طیف وسیعی از شخصیت های مختلف می گردد.

4. مهارت مدیریت افراد

صرف نظر از اینکه چه مشاغلی به صورت اتوماتیک انجام می شوند و فارغ از پیشرفت های تکنولوژی هوش مصنوعی، کارکنان همواره یکی از منابع ارزشمند شرکت ها می باشند؛ چرا که انسانها خلاق تر هستند، بهتر تفکر یکدیگر را درک کرده و توانایی الهام گرفتن از ایده ها و انرژی یکدیگر را دارند. اما انسان بودن بدان معنی هم هست که ما ممکن است حین کار بیمار، بی انگیزه و یا هیجان زده شویم.

بنابراین بسیار مهم است که در آینده، مدیران و رهبران تیم ها بدانند که چگونه به اعضای تیم خود انگیزه دهند، بهره وری آنها را به حداکثر رسانده و به احتیاجهایشان پاسخ دهند.

یک مدیر خوب می تواند با استفاده از اطلاعات هوش هیجانی کارهای زیادی از جمله دانستن چگونگی محول کردن وظایف به کارکنان و توسعه سبک مدیریتی خود را انجام دهد.

3. مهارت خلاقیت

Alex Gray، نویسنده ارشد انجمن دنیای اقتصاد شرح می دهد:با پیدایش بزرگ محصولات تازه، فناوری های تازه و روش های تازه کار، کارکنان باید خلاقیت بیشتری به خرج دهند تا از این تغییرات به نفع خود سود ببرند. ربات ها ممکن است به ما یاری کنند تا سریعتر به جایی که می خواهیم برسیم اما آنها نمی توانند به میزان انسان خلاق باشند.

پیش بینی شده است که خلاقیت به یک مهارت کلیدی در آینده تبدیل گردد، بنابراین قبل از اینکه خود را به اسم یک فرد غیر خلاق در نظر بگیرید، به یاد داشته باشید که دامنه خلاقیت منحصر به انواع هنرمندان مانند نوازندگان و نویسندگان نمی گردد.

اگر شما قادر هستید با اطلاعات به ظاهر متفاوت، نقطه هایی را به هم متصل کنید و همه ایده ها را با هم ترکیب نمایید تا چیز تازهی را به نمایش بگذارید، پس شما یک فرد خلاق هستید.

تنها مشکل در یک فرایند خلاقانه، ماهیت غیرفرایندی آن است؛ چرا که همواره فقط یک راه برای حل خلاقانه یک مشکل وجود ندارد. در شرح می توان گفت که همواره راه هایی برای پدیدار کردن خلاقیت در درون شما با استفاده از حس کنجکاوی و پرسش از خود وجود دارد.

یکی از چیزهای دیگری که شما می توانید انجام دهید این است که به خودتان فرصت دهید تا افکارتان رها شوند. (به همین علت است که بعضی از برترین ایده ها در حمام به فکر ما می ایند!)

2. مهارت تفکر انتقادی

طبق نتایج این مطالعه، داشتن تفکر انتقادی در چهار سال آینده همچنان یک مهارت ارزشمند خواهد بود. اما تفکر انتقادی واقعا چیست؟

پاسخ این است: منطق و استدلال.

تفکر انتقادی شامل داشتن توانایی استفاده از منطق و استدلال برای تحقیق در خصوص مساله یا مشکل، توجه به راه چاره های مختلف برای حل مساله و در نظر گرفتن مزایا و معایب هر رویکرد است.

بسیاری از سازمان ها در سال 2020، متفکران انتقادی را به اسم افرادی کاربردی و قابل استفاده برای حضور در هر تیمی خواهند دانست.

1 . مهارت حل مسائل پیچیده

توانایی حل مسائل پیچیده که در این گزارش به اسم ظرفیت برای حل مسائل تازه و ناتعیین در محیط های پیچیده در دنیای واقعی تعریف شده است، در صدر این لیست قرار گرفته و به اسم مهم ترین مهارت تا سال 2020 میلادی در نظر گرفته شده است.

اما این به چه معناست؟

به طور خلاصه، این مربوط به داشتن قابلیت کشش فکری برای حل مسائلی است که قبلا مشابه آنها را ندیده ایم، و در حالی قادر به حل آنهاست که با سرعت فوق العاده تغییر کرده و هر لحظه پیچیده تر می شوند!

همانطور که در این گزارش ذکر شده است:طبق گفته پاسخ دهندگان به نظرسنجی، انتظار می رود بیش از یک سوم (36 درصد) از همه مشاغل در تمامی صنایع، احتیاجمند تکنیک حل مسائل پیچیده به اسم یکی از مهارت های اصلی خود باشند.

اما نگران نباشید! این بدان معنا نیست که از شما انتظار می رود تا همه مسائل دنیا را حل کنید. داشتن مهارت های قوی در حل مسائل پیچیده به شما یاری می نماید تا از نزدیک با مسائل برخورد کرده و با دقت جزئیات را آنالیز کرده و جهت تغییر شرایط کوشش نمایید.

خوشبختانه این یک مهارت ذاتی نیست و در طول زمان قابل کسب است و براساس یک پایه قوی از تفکر انتقادی و جانبی ساخته می گردد.

پس چگونه می توانید این مهارت را بدست آورید؟ بر اساس بعضی مطالعات، مهارت های حل مساله را می توان با انجام تعداد زیادی از بازی های ویدیویی بهبود بخشید.

سخن نهایی:

با توجه به اینکه دنیای امروزی ما و نیروی کاری به سرعت در حال تکامل می باشند، واضح است که اگر ما می خواهیم با این تغییرات پیشرفت نماییم، باید به موازات آنها رشد کنیم.

پس حتما برای رسیدن به مقصود، به یک نقشه راه احتیاج خواهید داشت! بنابراین در اسرع وقت به کسب این 10 مهارت بپردازید تا از این طریق آینده شغلی خود را حفظ نمایید.

به خدمات اخذ ویزای تحصیلی بورسیه اخذ اقامت دائم احتیاج دارید؟

فرم ارزیابی تکمیل کنید!

namit.ir: نامیت: مجله گردشگری و مسافرتی

malcom.ir: مالکوم: اخبار و رویدادهای ورزشی

lison.ir: لیسون: مجله هنر هفتم، سینما

منبع: ویزا موندیال
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 156682

به "ده مهارت شغلی کلیدی در سال 2020 و پس از آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ده مهارت شغلی کلیدی در سال 2020 و پس از آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید