خواص درمانی میوه بلوط

به گزارش مجله سرگرمی، میوه بلوط دارای خواص و فواید بی شماری است، همچنین برگ و گل بلوط برای درمان برخی از بیماری ها بسیار حائز اهمیت و موثر است.

خواص درمانی میوه بلوط
بلوط با توجه به ارزش غنی اش برای بدن یک عنصر ارزشمند است. به بهبود هضم غذا کمک می نماید و سلامت قلب را بهبود می بخشد و آسم و دیابت را کاهش می دهد. همچنین تهاجم باکتری ها و ویروس ها را با خواص ضد ویروسی آن کنترل می نماید.

ارزش غذایی میوه بلوطیک میوه از درخت بلوط، بلوط خوانده می گردد. بلوط عمدتاً به وسیله سنجاب ها مصرف می گردد و آن ها در پراکندگی دانه های بلوط کمک می کنند، چون این دانه ها به وسیله هوا پراکنده نمی شوند.

بلوط حاوی چربی های بلندی هستند که به حفظ بدن سالم کمک می کنند. تانن ها و فلانوئیدها همراه با ویتامین های ضروری، پروتئین ها ، فیبرها و مواد معدنی به افزایش سلامتی کلی کمک می کنند و این آنتی اکسیدان ها و چربی های اشباع نشده، به کنترل متابولیسم و در نتیجه ارتقای سلامتی بهتر کمک می کنند.

در ادامه بهترین خواص و فواید سلامتی بلوط آورده شده است.

بلوط برای بهبود هضم و گوارشبلوط مقدار زیادی فیبر دارد که به بهبود سلامت هاضمه کمک می نماید. فیبر به منظم کردن حرکات روده با اضافه کردن حجم به مدفوع و از بین بردن هر دو یبوست و اسهال کمک می نماید. بلوط برای افرادی که از حرکات روده نامنظم، اسهال، نفخ شکم و دیگر ناراحتی های گوارشی رنج می برند ایده آل هستند.

بلوط برای جلوگیری از آسمبلوط شامل سه آنتی اکسیدان قوی یعنی، اسید، الاگیک اسید و تانن اسید است. این آنتی اکسیدان ها دارای اثر ضدآسم هستند و به کاهش آسم مبتلا می شوند. اسید گالیک، الاگیک اسید و تانن اسید ترشح ترکیبات را در بدن کاهش می دهند که در غیر این صورت التهاب مجاری هوایی را افزایش می دهد که باعث می گردد تنفس سخت گردد. گونه های اکسیژن غیر فعال، با محدود کردن مجاری تنفسی دستگاه تنفسی از آنتی اکسیدان های موجود در بلوط خنثی می شوند و در نتیجه به مدیریت آسم کمک می کنند.

بلوط برای پیش گیری از دیابتترکیباتی که در بلوط وجود دارند، عمل آنزیمی به نام آلفا - گلوکوزیداز را مهار می کنند، هضم کربوهیدرات را به تاخیر می اندازد و تبدیل کربوهیدرات به قند ساده یا گلوکز در طول هضم را کاهش می دهد.

این کار باعث افزایش سطح گلوکز خون می گردد.

در نتیجه، بلوط می تواند به مدیریت دیابت کمک کند.

مقدار فیبر و کربوهیدرات ها نسبتاً پیچیده در این آجیل ها یافت می شوند به تنظیم سلامت مناسب کمک می کنند.

بلوط برای بهبود سلامت قلببلوط به طور قابل توجهی غنی از چربی اشباع نشدهدر مقایسه با چربی اشباع شده است و این به بهبود سطح کلسترول کمک می نماید و حتی در مقابل بیماری های قلبی مانند آترواسکلروز جلوگیری می نماید. همچنین به حفاظت از چاقی و بیماری های قلبی ناشی از چربی های اشباع شده کمک می نماید.

بلوط برای افزایش سلامت استخوانمواد معدنی فراوانی که در بلوط یافت می شوند، مانند فسفر، پتاسیم و کلسیم، به افزایش سلامت استخوان و جلوگیری از ظهور پوکی استخوان کمک می کنند.

کلسیم یکی از مهم ترین مواد معدنی برای تراکم مواد معدنی است و در غلظت های بالایی در بلوط یافت می گردد. در نتیجه، مصرف بلوط می تواند سلامت استخوان را افزایش دهد.

خاصیت ضد میکروبی بلوطبلوط با وجود مقادیر زیاد تانن پتانسیل زیادی به عنوان یک عامل ضد باکتری در برابر باکتری های مختلف دارند و همچنین به ترمیم زخم ناشی از خاصیت سفت شدگی آن کمک می کنند. آن ها همچنین رشد و توسعه باکتری ها و میکروب ها را مهار می کنند و در نتیجه از توسعه بیشتر باکتری ها و دیگر کلمات جلوگیری می کنند، مصرف میوه های بلوط می تواند در از بین بردن باکتری ها از بدن کمک کند.1

خواص بلوط برای التهاباز غنی ترین گیاهان از نظر مقدار تانن بلوط است و به دلیل وجود همین ترکیب بلوط ضد اسهال و منقبض کننده می باشد.به علاوه بلوط به دلیل دارا بودن ترکیبات فلاونوییدی خاصیت ضد التهابی دارد.بلوط به وسیله کاهش دادن تورم عروق انتهای روده التهابات هموروییدی را کاهش می دهد.

بلوط برای ورزشکارانبر اساس گفته های متخصصان تغذیه مصرف بلوط برای ورزشکاران بعد از انجام تمرینات ورزشی مفید است زیرا این گیاه حاوی مقدار قابل توجهی کلسیم و منیزیم است که سبب تسکین گرفتگی عضلات و کوفتگی آن ها می گردد.

اگزمااستفاده از بلوط سبب کاهش ترشحات شده و اگزما به ویژع اگزماهای حاد که ترشحات زیادی دارد درمان خواهد کرد.

التهاب پلکاستفاده از بلوط سبب کاهش التهابات پلک و همچنین تورم آن می گردد.

بواسیرهمانطور که ذکر شد بلوط با کاهش تورم عروق در انتهای روده به درمان بیماری های هموروییدی و بواسیر کمک می نماید.

اسهالبلوط سبب کاهش ترشحات روده ای می گردد و به همین جهت برای درمان اسهال و کاهش دفعات آن مفید است.2

به عنوان یک آنتی اکسیدان علیه رادیکال های آزاد عمل می نمایددر برگ بلوط ترکیب فنلی یافت شده است. این ترکیب به عنوان یک قدرتمند عمل می نماید و می تواند در برابر رادیکال های آزاد از بدن محافظت کند.

از رشد سلول های سرطانی جلوگیری می نمایدبرگ بلوط اثر بالقوه ضد سرطانی دارد. این اثر حاصل از آنتی اکسیدان های موجود در آن است که می توانند رادیکال های آزاد را مهار کنند. رادیکال های آزاد قادر هستند موجوب رشد سلول های سرطانی شوند.

زخم های سطحی را به سرعت التیام می دهدبرگ بلوط همان طور که در بالا ذکر شد، دارای ترکیب فلاونوئیدی است که در فرایند التیامزخم، به ویژه برای آسیب های سطحی نقش ویژه ای دارد. شما می توانید برگ بلوط تازه را روی زخم یا ناحیه آسیب دیده قرار بدهید و شاهد بهبودی سریع آن باشید.

به درمان زخم معده کمک می نمایدبرگ بلوط به دلیل ترکیبات فلانوئیدی که دارد، می تواند به درمان زخم معده کمک کند. فلاونوئید ماده ای را آزاد می نماید که می تواند زخم معده را درمان کند و در عین حال از بروز التهاب نیز جلوگیری کند.

از رخ دادن تصلب شرایین جلوگیری می نمایداثر آنتی اکسیدانی موجود در برگ های بلوط می تواند باعث افزایش HDL (کلسترول خوب) و کاهش LDL (کلسترول بد) گردد. این مکانیسم برای جلوگیری از رخ دادن تصلب شرایین که ممکن است به تشکیل پلاک در عروق منجر گردد، مهم است. چنین تاثیری به جلوگیری از بیماری ایسکمیک قلب یا سکته مغزی کمک خواهد کرد.

به درمان دیس لیپیدمی کمک می نمایدبرگ درخت بلوط به دلیل ترکیب فلاونوئید موجود در آن می تواند به درمان اختلال دیس لپیدمی (اختلال سطح کلسترول) کمک کند. این گیاه دارویی می تواند سطح HDL را افزایش دهد و سطح LDL را به طور موثری کاهش دهد.

به درمان تب کمک می نمایدبرگ بلوط ترکیبی دارد که می تواند به عنوان یک جایگزین برای کینین استفاده گردد. این ترکیب به شما کمک می نماید تا علائم تب را درمان کنید.3

پی نوشت:

1.www.namnak.com

2.www.saat24.news

3.www.bazdeh.org

namit.ir: نامیت: مجله گردشگری و مسافرتی

malcom.ir: مالکوم: اخبار و رویدادهای ورزشی

lison.ir: لیسون: مجله هنر هفتم، سینما

منبع: راسخون
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 163399

به "خواص درمانی میوه بلوط" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص درمانی میوه بلوط"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید