خبرنگاران تغییر کاربری اراضی در مازندران پارسال 13 درصد افزایش یافت

به گزارش مجله سرگرمی، نوشهر - خبرنگاران - مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به تغییر کاربری غیرمجاز 103 هکتار اراضی کشاورزی و باغی در استان در سال گذشته از افزایش 13 درصدی آن نسبت به سال 97 خبر داد.

خبرنگاران تغییر کاربری اراضی در مازندران پارسال 13 درصد افزایش یافت

فرایند تغییر کاربری و تخریب اراضی کشاورزی و باغی در مازندران به عنوان قطب کشاورزی کشور علاوه بر کاهش تولید محصولات کشاورزی، کاهش درآمد کشاورزان، گسترش بیابان ها و تخریب محیط زیست، موجب افزایش بیکاری و مهاجرت روستائیان به شهرها و در نهایت باعث تهدید امنیت غذایی می شود.

با توجه به اراضی کشاورزی محدود در کشور برای تامین مایحتاج مردم شاهد ورود سالانه میلیون ها تن انواع مواد غذایی به ویژه برنج هستیم و این درحالی است که با توجه به شرایط جدید دنیای بعد از بحران کرونا باید آمادگی برخورد با شرایط های خاص همچون بحران غذایی را داشته باشیم.

براساس آمار رسمی در فاصله سال های 1335 تا 1392 بیش از یک میلیون هکتار اراضی کشاورزی کشور از طریق تغییر کاربری مجاز و غیرمجاز از دست رفته است در حالی که برخی از کارشناسان این رقم را بیش از این مقدار اعلام کرده و آن را نگران کننده می دانند.

بهرام درخشان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران اضافه نمود: در راستای حفظ اراضی و باغی مازندران 3 هزار و 846 مورد به مساحت 126 هکتار تغییر کاربری غیرمجاز در سال گذشته شناسایی شد که از این مقدار 103 هکتار ان بر اساس حکم مراجع قضایی تخریب شد.

وی گفت : با حکم مراجع قضایی هم به استناد تبصره 2 ماده 10 قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی یک هزار و 188 پفراینده قلع و قمع به میزان 88/4 هکتار از زمین های کشاورزی و باغی آزاد شد.

درخشان شرح داد: همچنین به استناد به ماده 3 قانون حفظ کاربری زمین های کشاورزی و باغی حکم قلع و قمع 182 فقره به مساحت 11/3 هکتار صادر شده است.

وی اظهار داشت: تعداد 49 فقره از پفراینده های تغییر کاربری غیرمجاز به مساحت 3/7 هکتار به صورت داوطلبانه اجرایی شد و مابقی پفراینده های تغییرکاربری نیز در دستگاه قضایی در حال پی گیری است.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: شهرستان های محمود آباد با 645 مورد، ساری با 385 مورد، آمل با 344، چالوس با 274، قائمشهر با 272 و بابل با 237 مورد بیشترین تعداد پفراینده تغییر کاربری غیر مجاز مازندران را به خود اختصاص دادند.

وی با اشاره رشد 13 درصدی شناسایی تغییر کاربری در استان نسبت به سال 97 اضافه نمود: با توجه به بالا بودن ریسک تولید محصولات کشاورزی باید با حمایت های لازم همچون معین قیمت تضمینی محصولات، بیمه محصولات و پرداخت وام با سودکم، در آمدزایی بخش کشاورزی را قابل رقابت باسایر حوزه ها همچون گردشگری شود تا کشاورزان و باغداران رغبت در حفظ زمین داشته باشند.

درخشان همچنین بر لزوم تجمیع اراضی کشاورزی تاکید کرد و گفت: یکپارچه سازی اراضی کشاورزی یکی از اولویت های این سازمان است که با اجرای آن افزایش بهره وری از آب و خاک، اقتصادی شدن تولید و کاهش هزینه ها، سند دار شدن اراضی، افزایش ضریب مکانیزاسیون و اثر بخشی بهتر فناوری های جدید، بهبود مدیریت مزرعه و تسهیل سرمایه گذاری در اراضی کشاورزی را به همراه خواهد داشت.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به ضرورت اجرای طرح کاداستر برای یکپارچه سازی اراضی گفت: با توجه به پی گیرهای اجرا شده تا به امروز نقشه کاداستر 13 هزار هکتار از اراضی کشاورزی و باغی شرق مازندران تهیه شده و مابقی نیز در سالجاری به اتمام می رسد.

وی ادامه داد: نقشه کاداستر 12 هزار هکتار از اراضی کشاورزی و باغی غرب مازندران نیز در حال انجام است ولی با توجه به پوشش جنگلی منطقه غرب مازندران و تداخل اراضی با منابع طبیعی به کندی پیش می رود.

درخشان همچنین به شناسایی 600 هکتار از اراضی بلاکشت در استان اشاره کرد و اضافه نمود: تا به امروز به صاحبان 200 هکتار از این زمین اخطار داده شد تا نسبت به زیر کشت بردن زمین هایشان اقدام کنند.

وی شرح داد: براساس قانون، اراضی که بیش از پنج سال بدون عذر موجه بلاکشت بماند، ملزم به کشت براساس ضوابط کشاورزی یا فروش یا اجاره یا مزارعه زمین بایر خود هستند و به غیر از این به صورت بلاعوض در اختیار دولت قرار خواهند گرفت.

درخشان از تمامی دستگاه های ذی ربط در امور ساخت و ساز خواست در اجرای قوانین مقررات به منظور حفظ زیرساخت های بخش کشاورزی و تضمین امنیت غذایی کشور همکاری های لازم را به عمل آورند.

وی ادامه داد: در راستای رعایت ماده 8 قانون اصلاحی حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی قبل از صدور پروانه ساختمانی یا نصب امتیاز برق، گاز، آب و تلفن از مدیریت های جهاد کشاورزی استعلام کنند.

مدیر امور اراضی سازمان جهادکشاورزی مازندران همچنین خواستار تامین نیرو و امکانات بیشتر همچون خودروی گشت برای شناسایی و برخورد سریعتر با تغییر کاربری در زمین های 3 هزار و 500 روستای مازندران شد.

وسعت اراضی کشاورزی و باغی مازندران حدود 460 هزار هکتار است که سالانه حدود 6 میلیون تن محصول از آن برداشت می شود.

سامانه تلفنی 131 در سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران مستقر است و مردم می توانند با این شماره تماس بگیرند و موضوعات را گزارش کنند.

namit.ir: نامیت: مجله گردشگری و مسافرتی

malcom.ir: مالکوم: اخبار و رویدادهای ورزشی

lison.ir: لیسون: مجله هنر هفتم، سینما

منبع: ایرنا
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 87606

به "خبرنگاران تغییر کاربری اراضی در مازندران پارسال 13 درصد افزایش یافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران تغییر کاربری اراضی در مازندران پارسال 13 درصد افزایش یافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید