خانواده ها به پدیده کتاب زدگی توجه نمایند، بعضی کتاب ها استعدادسوزند

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگاران ، نهمین همایش بحران و برون رفت؛ چالش های امروز کتاب کودک و نوجوان با موضوع پرورش استعداد بچه ها با انتخاب کتاب های مناسب سه شنبه (اول تیرماه) با حضور حسین علیان، پژوهشگر حوزه استعدادسنجی و استعدادپروری و محقق این حوزه و احمدرضا آذربایجانی در صفحه مجازی انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان برگزار گردید.

خانواده ها به پدیده کتاب زدگی توجه نمایند، بعضی کتاب ها استعدادسوزند

علیان با اشاره به اهمیت نقش کتاب در استعدادپروری بچه ها گفت: قبل از هر چیز باید تعریفی از استعداد داشته باشیم و بدانیم که استعداد یابی، استعدادپروری و استعدادسالاری سه مرحله آن هستند یعنی در ابتدا باید استعداد را کشف کنیم، بعد آن را رشد بدهیم و در ادامه از آن استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه کتاب به اسم یک ریزمغذی مهم می تواند نقش موثری در پرورش استعدادها داشته باشد، اضافه نمود: باید متناسب با استعداد و ویژگی های هر فرد، کتابی در اختیار او قرار داد؛ به اسم مثال گاهی قرار است که یکسری ویژگی مثبت به هوش استعداد او اضافه کنیم، یا یکسری نکات منفی را از او بگیریم و به همین نسبت کتاب های مختلف در اختیار او قرار دهیم.

علیان ادامه داد: امروز در ساختارهای مهم جهان، افراد را به سمت هوشمندی های خاص راهنمایی می نمایند؛ اما مواردی مثل هوش اخلاقی و هوش معنوی مغفول مانده است. در کتاب بچه ها ژاپن همواره در کنار یک بحث علمی، یک بحث اخلاقی و در کنار همه مسائل علمی، فضلیت ها و رذیلت های اخلاقی هم بیان می گردد تا کودک نکات اخلاقی را هم بداند.

وی با بیان اینکه کتاب می تواند بسیاری از خلاءها را پُر کند، گفت: استعدادپروری صرفا به معنی رسیدن به برترین شدن نیست بلکه رسیدن به تعالی است؛ به اسم مثال فرد در عین حال که یک ریاضی دان است باید برای جامعه اش هم مفید باشد و به نظرم کتاب می تواند در این زمینه نقش مهمی ایفا نماید.

علیان با طرح این موضوع که در این زمینه برای کتابخوانی باید حد و مرزهایی تعیین گردد، تاکید نمود: مهم این است که افراد با توجه به گروه سنی خود چه کتاب هایی را بخوانند یا این کتاب ها را چه زمانی بخوانند، آن ها را به صورت فردی یا گروهی بخوانند یا اینکه کتاب های تصویری بخوانند یا صوتی؟

وی یادآور شد: در ایران همواره گفته ایم کتاب بخوانیم اما هیچ وقت نگفته ایم چطور بخوانیم؟! زیرا در این میان بحث مغفول یادگیری برای یادگیری است؛ به این معنا که یاد بگیریم که چطور یاد بگیریم مثل مبحث فکر کردن که اهمیت دارد والدین با این موضوع آشنا باشند.

علیان با بیان اینکه خانواده ها گاهی حجم زیادی از یک کتاب را به فرزند خود برای مطالعه می دهند، اسم کرد: این حجم کتاب، بیش از اینکه موجب استعدادپروری گردد، به علت دریافت مفاهیم و مسائل مختلف، کودک دچار انباشتگی ذهنی و استعدادسوزی می گردد؛ در نتیجه نمی تواند همه موضوعات را بیاموزد و اشفتگی دهنی بروز پیدا می نماید.

وی در ادامه صحبت های خود بر تاثیر منفی محتوای نامناسب کتاب بر نوجوانان و بچه ها شرح داد: کتابخوانی اگر براساس یک جریان تعیین نباشد گاهی موجب می گردد بروز آسیب های زیادی خواهد شد؛ زیرا ممکن است محتوای آن اصلا مناسب بچه ها نباشد و الدین باید به این نکته دقت نمایند.

استعدادسوزی با برخی کتاب ها

بخش دیگر این نشست به اهمیت کتاب در پرورش استعداد اختصاص داشت. علیان در این زمینه گفت: همان طور که گفته شد برخی کتاب ها می توانند زمینه ساز استعدادسوزی شوند، چراکه گاهی نگاه والدین در خرید کتاب، فانتزی و براساس توجه به ظواهر بصری و جلد کتاب است در حالی که امروز در جهان این نگاه وجود ندارد.

وی ادامه داد: شاهدیم گاهی برخی مباحث علمی و آموزشی با محتوای ضعیف، اما با ظاهر قشنگ ارائه می گردد در حالی که یک کتاب علاوه بر طرح جلد زیبا، باید محتوای مناسبی هم داشته باشد.

علیان با بیان اینکه امروزه آموزش فست فودی زیاد شده و این موجب می گردد نگاه مردم در طولانی مدت به آموزش نگاه ضعیفی گردد، اسم کرد: کتاب ها باید براساس احتیاج انتخاب شوند و در این میان پدر و مادر باید کتابخوان باشند و به محتوای کتاب ها مطلعی داشته باشند. زمانی که کودک حتی یک جلد کتاب هم دست والدین خود ندیده است نمی توان انتظار داشت که کودک کتابخوان باشد.

وی بعلاوه با اشاره به پدیده کتاب زدگی در جامعه گفت: الان برخی فکر می نمایند هر مطلبی در کتاب ها منتشر شده صحیح است در حالی که این گونه نیست و باید بر محتوای کتاب ها دقت گردد. آمار نشان می دهد در سال های اخیر، بیشترین کتاب های فروخته شده در حوزه طالع بینی و آشپزی است و این برای جامعه و مردم اصلا خوب نیست.

علیان تاکید نمود: پدیده کتاب زدگی باید آنالیز گردد، گاهی دیده می گردد، فقط خریدن کتاب برای خانواده ها مهم است و به محتوا توجه زیادی نمی گردد در حالی که نباید این گونه باشد به ویژه اینکه رویکرد تحولی در جامعه داریم اما در پی پیشرفت نیستیم.

اهمیت آموزش های بنیادین در کودکی

این کارشناس و پژوهشگر حوزه استعدادپروری در ادامه با اشاره به اهمیت انتخاب کتاب برای بچه ها گفت: انتخاب کتاب برای بچه ها هشت تا 11 سال اهمیت ویژه ای دارد و کارشناسان و و پژوهشگران هم تاکید دارند، اگر در این سن یک سری مفاهیم را نهادینه نکنیم، در آینده همواره مشکل خواهیم داشت؛ در حالی که برای مخاطبان گروه سنی مهم، با کمبود کتاب و عناوین روبرو هستیم. دایره پرورش استعداد بچه ها باید گسترده تر گردد.

علیان بعلاوه با طرح این موضوع که در انتخاب کتاب منطقه طلایی داریم، اسم کرد: انتخاب کتاب باید در بردارنده استعداد، علائق و ارزش فرد باشد و اگر بر اساس این سه مبنا جلو برویم در منطقه طلایی هستیم و انتخاب های حکیمانه ای خواهیم داشت، اما اغلب مردم به سراغ کتاب های دم دستی و راحت یا حتی مجذوب کننده تر می فرایند و انتخاب های آن ها خیلی مبنای تعیینی ندارد.

این کارشناس استعداد یابی بر لزوم آموزش اهدای کتاب به بچه ها اضافه نمود: باید از کودکی به بچه ها خود بیاموزیم که بعد از مطالعه کتاب آن را برای دیگران هم بیان نمایند و یا به کتابخانه یا شخص دیگری هدیه بدهند در حالی که چنین نگاهی در جامعه وجود ندارد و افراد عادت نموده اند بعد از مطالعه کتاب ها را در قفسه کتابخوانی خود حبس نمایند.

وی تاکید نمود: این کار در آن ها نهادینه می گردد و حتی تا بزرگسالی فرد هم ادامه دارد به طوری که فرد الان استاد دانشگاه است و فکر می نماید همچنان باید کتاب هایش را حفظ کند در حالی که ما باید اندیشه افراد را قوی کنیم و اگر این کار را کردیم کار مهمی انجام داده ایم.

علیان با بیان اینکه والدین در انتخاب کتاب باید دقت نمایند در حالی که نسبت به این موضوع مطلعی ندارند، گفت: غیر از خرید کتاب، نوع مطالعه آن بعلاوه استفاده از مطالب در زندگی اهمیت دارد اما در بحث فرزندپروری جای کتاب و اهمیت آن برای والدین خالی است و در این دوره ها فقط روش های فرزندپروری بیان می نمایند و خانواده ها برای انتخاب و خرید کتاب مناسب نامطلع هستند.

وی درباره چگونگی ارزشیابی استعدادها در کتاب ها اضافه نمود: از انتخاب و علاقه بچه ها به کتابی می توان استعدداد آن ها را شناسایی کرد؛ وقتی کودک کتابی را انتخاب کرد می توانیم متوجه شویم که به چه موضوعی علاقه دارند یا درباره چه حوزه ای استعداد دارند.

علیان ادامه داد: برخی والدین رویکرد تحمیلی در خرید کتاب دارند و کتاب مورد علاقه کودک را نمی گیرند اما نباید اینگونه باشد و رویکرد تحمیلی باید برداشته گردد و والدین باید درباره چرایی نخریدن کتاب را به فرزند خود شرح بدهند تا او قانع کردن گردد.

وی بعلاوه با اشاره به اهمیت بحث کتابخوانی متناسب با روحیات و خلقیات و استعدادهای بچه ها کتاب تاکید نمود: والدین باید به تناسب ویژگی های اخلاقی فرزندانشان کتاب در اختیار آنها قرار دهد، برخی ها دوست دارند صبح کتاب بخوانند برخی دیگر دوست دارند شب کتاب بخوانند و والدین باید به همه این موارد مطلع باشند و براساس آن برنامه ریزی نمایند زیرا به پرورش استعداد بچه ها یاری می نماید.

به گفته علیان، این تحمیل گاهی اعتماد به نفس بچه ها را از بین می برد زیرا گاهی کودک وقتی به سراغ کتابی می رود نگاه می نماید هم سن و سال هایش به سراغ چه کتابی می رود در حالی که نباید اینگونه باشد و باید بر اساس علائق خود کتاب انتخاب نمایند.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

chinaro.ir: تور چین ارزان قیمت، تور پکن، هانگزو، شانگهای، تور نوروز چین همگی را در این وبسایت بیابید.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 149673

به "خانواده ها به پدیده کتاب زدگی توجه نمایند، بعضی کتاب ها استعدادسوزند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانواده ها به پدیده کتاب زدگی توجه نمایند، بعضی کتاب ها استعدادسوزند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید