صندلی نخست متروی تهران در خاورمیانه

به گزارش مجله سرگرمی، مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه با اشاره به ثبت روزانه بیش از 2.5 میلیون سفر در شبکه متروی تهران و حومه گفت: متروی تهران از ابتدای بهره برداری تاکنون از انتشار 2 هزار و 461 تن گازهای آلاینده به هوای شهر جلوگیری نموده است.

صندلی نخست متروی تهران در خاورمیانه

به گزارش خبرنگاران، فرنوش نوبخت با بیان اینکه در حال حاضر متروی تهران و حومه 115 ایستگاه فعال دارد، عنوان نمود: در چشم انداز حمل و نقل و ترافیک شهر تهران تا سال 1404 میزان سفرهای روزانه به رقم هفت میلیون سفر در روز خواهد رسید.

وی با بیان اینکه متروی تهران در خاورمیانه صندلی اول و در جهان حائز رتبه است، عنوان نمود: تهران در خاورمیانه رتبه اول را از حیث طول خطوط، تعداد خطوط، تعداد ایستگاه ها و قیمت به خود اختصاص داده است و در میان 163 متروی جهان نیز از نظر طول خطوط در رتبه 17 قرار گرفته است. مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه با بیان اینکه از نظر شاخص قیمت بلیت نیز متروی تهران ارزان ترین بلیت جهان را داراست، اضافه کرد: خطوط متروی تهران و حومه اکنون 200 کیلومتر طول دارد و دارای 5 خط درون شهری و یک خط برون شهری است، البته هنوز ساخت متروی تهران به خاتمه نرسیده و بر اساس برنامه توسعه خطوط، تا خاتمه سال 1404 شبکه متروی تهران جمعاً دارای 12 خط شامل 8 خط درون شهری و 4 خط برون شهری در مجموع به طول 430 کیلومتر خواهد بود. وی با اشاره به نقش مترو تهران در کاهش آلودگی هوای پایتخت، گفت: روزانه بیش از 18 میلیون سفر شهری در تهران محقق می گردد. براساس آمار، مترو تهران از ابتدای بهره برداری تاکنون از انتشار 2 هزار و 461 تن گازهای آلاینده Co ، NOX، So2، PM10 و HC به هوای تهران جلوگیری نموده است. نوبخت با اشاره به گزارش رسمی سازمان بهداشت جهانی مبنی بر اینکه از هر 10نفر در جهان فقط یک نفر به هوای سالم دسترسی دارد و آلودگی هوا چهارمین عامل خطر برای سلامت انسان ها در کل جهان به شمار می رود، گفت: در این میان استفاده از مترو به عنوان تنها وسیله حمل و نقل عمومی درون شهری پاک می تواند صرفه جویی بسیاری در مصرف سوخت های فسیلی داشته باشد که این امر تأثیر زیادی در کاهش آلودگی هوا دارد. وی توضیح داد: متروی تهران و حومه تنها در 9 ماه نخست سال 97 باعث صرفه جویی در مصرف 303 میلیون لیتر بنزین و 29 میلیون لیتر گازوئیل شده است. همچنین سفرهای شهری با متروی تهران و حومه در 9 ماه نخست سال جاری از ورود 810 هزار تن گاز Co2 و 113 هزار تن گازهای Co ، NOX، So2، PM10 و HCبه هوای شهر جلوگیری نموده است. نوبخت اضافه کرد: شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه برای افزایش ظرفیت ناوگان در خطوط موجود به تجهیزات و به خصوص به واگن های بیشتری احتیاج دارد که مستلزم تأمین بودجه از سوی نهادهای ذیربط است اما این شرکت از آبان ماه 1396 علی رغم همه محدودیت ها و فشارها در مورد کمبود بودجه و مشکلاتی که براثر تحریم ها بر سرراهش قرار گرفته سعی نموده تا با بهره وری حداکثری از ظرفیت و امکانات موجود باز هم نسبت به ارتقای سطح خدمات به مردم گام بردارد؛ کاهش فاصله حرکت قطارها در خطوط یکی از این موارد است. به گزارش شهرنوشت، مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه گفت: از آبان ماه 1396، حداقل فاصله حرکت قطارها در خطوط 1، 2 و 4 متروی تهران از 5 دقیقه به 4 دقیقه کاهش یافته است، ضمن اینکه زمان در خط 3 از 18 دقیقه به 9 دقیقه و سپس در دی ماه 97 از 9 دقیقه به 7 و نیم دقیقه رسید. در خط 5 هم به منظور رفاه بیشتر حال مسافران، در آذر ماه 1396 تعداد واگن های قطارهای خط پنج مترو از 8 واگن به 9 واگن افزایش یافت. مسافران این خط در سال 1397 هم شاهد افزایش قطارهای تندرو از ایستگاه کرج به ایستگاه تهران بودند.

namit.ir: نامیت: مجله گردشگری و مسافرتی

malcom.ir: مالکوم: اخبار و رویدادهای ورزشی

lison.ir: لیسون: مجله هنر هفتم، سینما

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 11363

به "صندلی نخست متروی تهران در خاورمیانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صندلی نخست متروی تهران در خاورمیانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید