تأثیر موسیقی بر فکر

به گزارش مجله سرگرمی، موسیقی چگونه بر روی عملکرد و نحوه کار فکر و مغز انسان تأثیر می گذارد؟ اثرات موسیقی بر فکر چیست؟ ادامه مطلب را بخوانید تا پاسخ خود را بیابید.

تأثیر موسیقی بر فکر

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

موسیقی چگونه بر روی عملکرد و نحوه کار فکر و مغز انسان تأثیر می گذارد؟ اثرات موسیقی بر فکر چیست؟ ادامه مطلب را بخوانید تا پاسخ خود را بیابید.

در واقع موسیقی سطوح اضطراب در افراد را کاهش می دهد.

تحقیق و مطالعه در خصوص چگونگی تأثیر موسیقی بر فکر، موضوع مورد علاقه بسیاری افراد بوده است. به هم پیوستگی میان موسیقی و سلامت جسمی و روانی نوع بشر، مدت های طولانی است که مورد تحقیق و آنالیز قرار داشته است. از تحقیق انجام شده، به این نتیجه رسیده اند که موسیقی اثرات مثبتی بر فکر ما دارد. موسیقی دارای قدرت شفای برخی بیماری ها است. تعیین شده که موسیقی کلاسیک هند دارای قوی ترین قدرت های شفا دهندگی است. موسیقی اثری آرامش بخش بر روی فکر می گذارد. معلوم شده که موسیقی سرعت بهبودی بیماری ها را افزایش می دهد. و با اضطراب مقابله نموده و دارای اثر تسکین دهندگی بر روی مغز است.

اثرات موسیقی بر شرایط روانی

مبارزه با افسردگی

احساس افسردگی، حزن و یا بی کفایتی دارید؟ موسیقی آرامش بخش می تواند به شما یاری کند. افسردگی فعالیت مغز را کاهش داده و مانع از توانایی فکر جهت برنامه ریزی و انجام وظایف می شود. عدم یا کمبود انتقال دهنده عصبی سروتونین در بدن، منجر به ایجاد شرایط روانی افسردگی می شود. نت های موسیقی آرامش بخش به افزایش سطوح سروتونین مغز یاری نموده، در نتیجه، افسردگی را کاهش می دهد. نت های طبیعی موسیقی فکر را هوشیار می سازند.

فرو نشاندن اضطراب

اضطراب احساس ترس یا تردیدی است که بر فکر شما سایه انداخته و احساسی است که عمدتاً نسبت به رویدادی آینده با پی آمدی ناتعیین دارید. نتیجه و پی آمد این رویداد است که شما را ترسانده و یا موجب نگرانی تان می شود. افزایش سطوح اضطراب و استرس به بی خوابی منجر می شود. داشتن دوره های طولانی اضطراب حتی ممکن است به اختلالات اضطرابی منجر شود. اما در اینجا موسیقی می تواند به اسم نجات دهنده عمل کند. به گونه ای که اعصاب را آرام نموده و فکر و روان را آرامش می بخشد. نت های موسیقی بِمُل (Flat) (نیم پرده زیرتر) موجب القاء خواب در شما می شوند.

بهبود توانایی های یادگیری

موسیقی فرایند یادگیری و تفکر را تحت تأثیر قرار می دهد. گوش دادن به موسیقی ملایم و آرام بخش در حین کار به سریعتر کار کردن و به شیوه ای کارآمدتر انجام دادن آن یاری می نماید. موسیقی از توانایی تبدیل شما به شخصی مثبت برخوردار بوده و موجب ایجاد انگیزه در شما می شود. تحقیقات نشان داده اند که موسیقی پیشرفت های قابل توجهی در مهارتهای تحصیلی دانش آموزانی ایجاد می نماید که از آنها خواسته می شود حین درس خواندن و کار در آزمایشگاه به انواع خاصی از موسیقی گوش نمایند. گوش دادن به موسیقی لذت بخش، در حین انجام یک کار سخت می تواند موجب شود که آن کار سخت، آسان تر به نظر رسد.

افزودن بر اعتماد به نفس

موسیقی تأثیر مثبتی بر روی مهارت های فردی می گذارد. عدم اعتماد به نفس و یا عدم تمایل به یادگیری در اغلب مواقع علت اصلی شکست و ناکامی محسوب می شوند. این شکست همواره مربوط به ناتوانی فرد نیست. دانش آموزانی که نمرات ضعیفی در درس هایشان می گیرند لزوماً به علت نداشتن هوش این عملکرد ضعیف را از خود نشان نمی دهند. بلکه به علت بی علاقگی آنها به مطالب و یا نداشتن انگیزه است که منجر به عملکرد ضعیف تحصیلی شان می شود. دروس موسیقی در طول مدرسه می تواند به دانش آموزان یاری کند تا در مقابل بازدارنده های فکری خود مبارزه نمایند. موسیقی ثابت نموده است که در تشویق بچه ها به انجام جسارت آمیز کارها و زمینه های نو یاری می نماید. و ظرفیت و توانایی آنها را در خود باوری که همان افزایش اعتماد به نفس است بیشتر می نماید.

تأثیر موسیقی بر روی مغز

افزودن بر سطوح تمرکز، بهتر کردن حافظه

تعیین شده است که موسیقی به افزایش سطوح تمرکز و بهتر شدن حافظه شما یاری می نماید. معلوم شده است که موسیقی سطوح و اندازه حافظه بیماران مبتلا به آلزایمر و زوال عقل را افزایش می دهد. تحقیقات نشان داده است که سکوت میان دو نت موسیقی سلول های مغز را که مسئول ایجاد حافظه قوی هستند را بکار می اندازد. ساز فلوت، و سازهای دیگری مانند سنتور و سارود (ساز زهی عود مانند) جهت افزایش تمرکز و حافظه توصیه می شود. موسیقی کلاسیک توانایی یادآوری آنچه در مغز به شکل حافظه نگهداری می شود، را بهبود می بخشد. ضرب آهنگ های قوی موجب می شوند امواج مغز هنگام با این ضرب آهنگ ها تشدید شوند و در نتیجه منجر به افزایش سطوح تمرکز و هوشیاری فکری می شود. این امر بعلاوه مغز را می پروراند تا سرعت پردازش را بر اساس احتیاج، به راحتی تغییر دهد. یادگیری موسیقی به افزایش انضباط شخصی یاری می نماید.

افزایش خلاقیت و مهارت های حل مسئله

موسیقی نقش حیاتی در افزایش خلاقیت ایفاء می نماید. موسیقی تأثیر مثبتی بر ناحیه راست مغز می گذارد. موسیقی مراکزی از مغز را که به افزایش خلاقیت رسیدگی می نمایند، بکار می اندازد. معلوم گشته که راگاهای خاصی (موسیقی سنتی هندوها) چاکراهای بدن (در یوگا - هر یک از هفت مرکز نیروى روانى و روحى در بدن انسان ) را فعال ساخته و در نتیجه امتیاز مضاعفی را در کارهای خلاقانه به فرد می بخشند. موسیقی مهارت های استدلالی مکانی و انتزاعی را افزایش می دهد. این ها مهارت های مورد احتیاج در مقابله با مسائل، حل مسئله و گرفتن تصمیمات می باشند. تعیین شده است که گوش دادن به موسیقی موتزارت تأثیر مثبتی بر استدلال زمانی ـ مکانی داشته و به عبارت دیگر شما را باهوش تر می سازد.

آسان تر ساختن یادگیری

آیا تا به حال سعی نموده اید مطلبی را از طریق توأم ساختن آن با موسیقی و آهنگ یاد بگیرید؟ به اسم مثال، انجام عمل شمارش با الگوی تکراری خاصی و یا یادگیری حروف الفبا از طریق ضرب آهنگی خاص؟ و یا شعری را از طریق خواندن آن به صورت موسیقیایی به یاد بسپارید؟ آیا این کار یادگیری را برایتان سریعتر نمی نماید؟ در واقع شما می توانید متن آهنگ ها را به این علت به یاد بیاورید که از قطعات موسیقیایی تشکیل شده و تنها کلمات ساده ای نیستند که فاقد موسیقی و ریتم باشند. این کاری است که موسیقی انجام می دهد. و آن آسان تر ساختن یادگیری است. یادگیری الگوهای ضرب آهنگ (تالاس)، به بهبود مهارت های ریاضی یاری می نماید. تعیین شده است که مطالعه ریتم و ضرب آهنگ به دانش آموزانی که قصد یادگیری ریاضی دارند، یاری می نماید. موسیقی مراکز مغز را که در ارتباط با تفکر، تجزیه و تحلیل و برنامه ریزی است تحریک نموده و در نتیجه مهارت های برنامه ریزی و سازماندهی فرد را بالا می برد.

افزایش سرعت بهبودی

موسیقی ترشح اندورفین را که به بالا بردن سرعت فرایند بهبودی یاری می نماید، تسهیل می بخشد. موسیقی به اسم عاملی مؤثر در جهت منحرف ساختن فکر از درد و رنج عمل می نماید. و نه تنها فکر را از درد منحرف می نماید، بلکه یاری می نماید تغییرات شیمیایی خاصی در مغز ایجاد شود که به تسریع فرایند بهبودی یاری می شود. استفاده از روش موسیقی درمانی، برای بیماران مبتلا به فشار خون بالا، بیماری های قلبی و حتی سرطان توصیه می شود. موسیقی به منظور کنترل درد به کار می رود. گوش دادن به موسیقی ملودیک و آرامش بخش قطعاً تأثیر مثبتی بر سلامت جسمی و روانی بیماران می گذارد. اگرچه قادر به درمان تمام بیماری ها نیست، اما می تواند قطعاً امید را فکر بیماران برای بهبودی ایجاد کند. و هنگامی که هیچ چیز دیگری کارگر واقع نشود، تنها امید می تواند بیمار را نجات دهد.

موسیقی چگونه بر خلق و خوی شما تأثیر می گذارد؟

برخی افراد به موسیقی به اسم یک تفریح نگاه می نمایند؛ برای برخی دیگر موسیقی علاقه شدید آنها است، در حالی که برخی افراد موسیقی را به اسم شغل دنبال می نمایند. موسیقی تأثیر مستقیمی بر خلق و خوی شما دارد. کتاب فروشی ها، رستوران ها و مراکز خرید، در مغازه های خود از موسیقی استفاده می نمایند. نوع موسیقی که این افراد برای جلب توجه مشتری می گذارند به نوع مشتری که مد نظر آنهاست بستگی دارد. تعیین شده است که موسیقی تحمل مشتری را بالا می برد. استفاده از موسیقی در مراکز خرید و رستورانها موجب بهتر شدن خلق و خوی مشتری می شود. افراد دوست دارند بیشتر در مراکز خرید و هتل هایی بفرایند که موسیقی خوشایند پخش می نمایند. موسیقی جو حاکم بر اطراف فرد را پرنشاط ساخته و شما را سرحال می سازد. موسیقی می تواند موجب گریه شما شود، موسیقی می تواند شما را به خنده بیاندازد؛ بدین معنی که تأثیر مستقیمی بر خلق وخوی شما دارد. اینکه چگونه موسیقی بر خلق و خوی شما تأثیر می گذارد بعلاوه بستگی به این امر دارد که شما آن قطعه از موسیقی را به چه چیزی ارتباط می دهید. یک نوا و یا آهنگی خاص که به طریقی به دوران کودکی شما ارتباط می یابد، می تواند موجب یادآوری خاطرات گذشته شود. آهنگی که آن را به شخص یا چیزی در زندگی خود ارتباط می دهید، می تواند شما را به یاد آن چیز یا شخص بیاندازد.

اثرات منفی که موسیقی می تواند داشته باشد

برای آنکه موسیقی اثرات مثبتی بر فکر و مغز بگذارد، بایستی از پیچیدگی کافی برخوردار باشد که بتواند فعالیت مغزی را درگیر سازد. این موسیقی بایستی همزمان و هماهنگ بوده و امواج صوتی را فراوری کند که با ریتم داخلی بدن هماهنگ باشند. صدای این موسیقی بایستی به حدی باشد که گوش مستمع آن را بپذیرد و باید دارای ضرب آهنگ های منظمی باشد تا هرگونه تأثیر مثبتی را بر روی ریتم و عملکرد بدن و فکر فرد بگذارد. در این بخش برخی از اثرات منفی موسیقی را بر می شماریم.

موسیقی بسیار بلند می تواند تقارن و همسازی بین دو نیمه راست و چپ مغز را مختل سازد. گوش دادن موسیقی با صدای بلند منجر به حالت آشفتگی فکری می شود. قرار گرفتن در معرض موسیقی خشن و یا مخرب در سنین اولیه، می تواند به ناتوانی در یادگیری و مسائل رفتاری در بچه ها بیانجامد.

طبق مطالعه انجام شده از طریق دکتر جان دایموند، پزشک و روانپزشک استرالیایی، عضلات بدن به هنگام قرار گرفتن در معرض برخی ضرب آهنگهای هارد راک، ضعیف می شوند. ایشان بعلاوه اسم می دارند که فرکانسهای گوشخراش یا تیزآوا و ضرب آهنگهای نابهنجار برای جسم و روح ضرر دارند.

نشان داده شده است که عدم هماهنگی در موسیقی، سطوح حافظه و نگهداری مغز را کاهش داده و به پرخاشگری و بی قراری یا بیش فعالی منجر می شود.

الگوهای موسیقی به شدت تکرار شونده می توانند به احساس خشم و ملالت بیانجامند.

بنابراین، تأثیرات موسیقی بر فکر و مغز شما، تا حد زیادی بستگی به نوع موسیقی انتخابی تان برای گوش کردن دارد. به منظور رسیدن به اثرات مثبت روانی موسیقی، بایستی تنها به موسیقی خوب گوش کنید. صدایی که دارای ملودی است، موسیقی خوبی است. این صدایی است که دارای قدرت آرامش بخشی است. فکر می کنم که این جادوی موسیقی است. گوش کردن به موسیقی به من لذتی روحانی می بخشد. در خصوص شما چطور؟

namit.ir: نامیت: مجله گردشگری و مسافرتی

malcom.ir: مالکوم: اخبار و رویدادهای ورزشی

lison.ir: لیسون: مجله هنر هفتم، سینما

منبع: راسخون
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 160686

به "تأثیر موسیقی بر فکر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تأثیر موسیقی بر فکر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید