بیماران زمینه ای بیشتر در معرض خطر مرگ و میر ناشی از آنفلوانزا قرار دارند

به گزارش مجله سرگرمی، مبتلایان به بیماری های زمینه ای بیش از سایران در معرض خطر مرگ و میر ناشی از آنفلوانزا و حتی عوارض ناشی از این بیماری قرار دارند که ضروری است این گروه مراقبت های پیشگیرانه بیشتری را انجام دهند.

بیماران زمینه ای بیشتر در معرض خطر مرگ و میر ناشی از آنفلوانزا قرار دارند

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی زنجان پنج شنبه در این خصوص گفت: بیماران زمینه ای بیشترین آسیب پذیری را از آنفلوانزا دارند و این افراد در صورت ابتلا به این بیماری بیش از دیگران در معرض مرگ و میر قرار می گیرند.

دکتر محمدرضا صائینی افزود: اطلاع رسانی روش های پیشگیری از ابتلا به این نوع بیماری برای عموم مردم از اهمیت ویژه ای برخوردار است و در این میان مبتلایان به بیماری های زمینه ای باید بیش از گذشته مراقب باشد و نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند.

وی گفت: به این مهم باید توجه داشت که تزریق واکسن با توجه به موقعیت زمانی در این نوع بیماران تاثیر کمتری دارد چرا که پس از تزریق اثرگذاری آن 2 هفته طول می کشد و پیش بینی ها نیز بیانگر آن است که موج اول بیماری آنفلوانزا تا اواخر دی ماه به طول انجامد.

این مسؤول بهداشتی ادامه داد: نگرانی برخی افراد این است که ابتلا به آنفلوانزا در افراد بدون هیچ نوع مشکل زمینه ای نیز منجر به مرگ شود که در واقع چنین چیزی وجود ندارد و در صورت نبود بیماری های دیگر و درمان به موقع نباید نگران این موضوع بود.

وی شرح داد: عموم مردم در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی به این بیماری مبتلا می شوند و بسیاری بر این باورند که چون سیستم بدنی قوی دارند امکان گرفتاری به بیماری آنفلوانزا وجود ندارد که این تلقی نیز بی مورد است.

صائینی افزود: عدم رعایت اصول و آداب تنفسی، بی توجهی به شستشوی دست ها با آب و صابون و موارد دیگر امکان ابتلا به این نوع بیماری در افراد را بیشتر می کند.

وی افزود: ویروس آنفلوانزا همواره تغییر شکل می دهد و بر این اساس احساس می شود امسال شدت بیماری، میزان انتقال و عوارض آن هم در این نوع ویروس بیشتر شده است.

این مسئول ادامه داد: پیش بینی های از قبل انجام گرفته نیز نشان می داد که بیماری آنفلوانزا نسبت به سال های گذشته زودتر آغاز شده و از طرفی سرمای زود رس بر این عامل اضافه کرده است.

وی گفت: احتمال انتقال بیماری آنفلوانزا در بین دانش آموزان نیز به دلیل قرار گیری در جمع بزرگ بیشتر است چراکه حضور در فضاهای تجمعی محیطی و ارتباطات نزدیک تر این فرایند را شتاب می بخشد و بر این مبنا، توصیه می شود مبتلایان استراحت کافی داشته باشند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی زنجان گفت: زنان باردار، بچه ها 6 تا 59 ماهه به ویژه زیر 2 سال، افراد بالای 60 سال توجه بیشتری نسبت تزریق واکسن و اقدامات پیشگیرانه داشته باشند.

وی یادآوری کرد: افرادی که دچار بیماری های سرکوب کننده سیستم ایمنی، همانند مبتلایان اچ ای وی ایدز، ضایعات نخاعی، بیماری های عصبی و عضلانی، بیماران مزمن ریوی، آسم شدید، بیماری های مزمن انسداد ریوی، بیماران دچار نارسایی های قلبی و عروقی، مزمن کلیوی و کبدی نیز باید مراقبت های بیشتری انجام دهند.

به گفته صائینی، تحقیقات ثابت کرده افرادی که چاقی مفرط نه اضافه وزن، دارند، از سیستم ایمنی ضعیفی برخوردار هستند و برای پیشگیری از ابتلا به این نوع بیماری باید بیشتر توجه کنند.

به گفته محمدمهدی گویا، رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در هفته گذشته 3 هزار و 915 نفر از بیماران انواع مختلف بیماری های تنفسی در مراکز درمانی کشور بستری شدند که از این تعداد 342 مورد بیماران آنفلوانزا فصلی بودند که از این تعداد 15 فوت شدند.

namit.ir: نامیت: مجله گردشگری و مسافرتی

malcom.ir: مالکوم: اخبار و رویدادهای ورزشی

lison.ir: لیسون: مجله هنر هفتم، سینما

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 61165

به "بیماران زمینه ای بیشتر در معرض خطر مرگ و میر ناشی از آنفلوانزا قرار دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیماران زمینه ای بیشتر در معرض خطر مرگ و میر ناشی از آنفلوانزا قرار دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید