بانک جهانی: ایران به مدار رشد باز می شود

به گزارش مجله سرگرمی، اقتصاد دنیا سال جاری 5.2 درصد کوچک می شود، اقتصاد ایران نیز در سال 2020 رشد منفی 5.3 درصدی خواهد داشت، اما در سال 2021 با رشد مالی مثبت 2.1 درصد، به مدار صعودی باز می شود.

بانک جهانی: ایران به مدار رشد باز می شود

به گزارش گروه اقتصادی خبرنگاران، اقتصاد دنیا امسال 5.2 درصد کوچک می شود، اقتصاد ایران نیز در سال 2020 رشد منفی 5.3 درصدی خواهد داشت، اما در سال 2021 با رشد اقتصادی مثبت 2.1 درصد، به مدار صعودی باز می شود.

عالم گیری کووید-19 با سرعت هشدار دهنده ای در حال گسترش است. میلیون ها نفر آلوده شده اند و فعالیت های اقتصادی تقریبا متوقف شده است. از آن جایی که تلفات انسانی در حال افزایش است، شرایط ویران اقتصادی کاملا مشهود است. این عظیمترین شوک اقتصادی است که دنیا در دهه های اخیر تجربه نموده است. بانک دنیای با این مقدمه، خبر از کوچک شدن 5.2 درصدی اقتصاد دنیا در سال 2020 داده است.

بانک دنیای بخش های جدید گزارش چشم انداز رشد اقتصادی را امروز (سه شنبه) منتشر کرد. با وجود آنکه بسیاری از کشور ها قرنطینه را لغو نموده و فعالیت های اقتصادی را از سر گرفته اند، بانک دنیای پیش بینی می نماید که امسال دنیا در عمیق ترین رکود 80 سال اخیر فرو برود.

بهبود رشد اقتصادی ایران با وجود بحران کرونا

اقتصاد ایران نیز از رکود دنیای و فرایند منفی اقتصادها، در امان نیست. رشد اقتصادی ایران امسال منفی 5.3 درصد خواهد بود. اما نکته مهم آن است که با وجود تمام چالش های سخت امسال، شرایط اقتصاد ایران نسبت به سال گذشته بهتر است. بانک دنیای رشد سال 2019 اقتصاد ایران را منفی 8.2 درصد برآورد نموده بود.

بر اساس تحلیل بانک دنیای، دلیل اصلی رشد اقتصادی ایران در امسال کاهش مصارف داخلی و فشار وارد شده به بخش خدمات، مانند گردشگری، به دلیل شیوع کرونا خواهد بود.

بانک دنیای با تاکید بر فرایند کاهشی تورم در خاورمیانه می نویسد: ایران یکی از کشور هایی است که نرخ تورم آن با فرایند نزولی، در ماه های اخیر در محدوده 20 درصدی نوسان داشته است. کاهش تمایل سرمایه گذاران به انجام فعالیت های جدید در شرایط کنونی، بخش اقتصادی کشور های منطقه خاورمیانه و شمال افریقا را تحت تاثیر قرار داده است.

تحلیل بانک دنیای نشان می دهد که سال 2020، آخرین سال با نرخ رشد اقتصادی منفی در ایران است. در سال 2021، نرخ رشد اقتصادی ایران مثبت 2.1 درصد پیش بینی شده است.

از شرق تا غرب دنیا در رکود سهمگین

کاهش شدید فراوری ناخالص دنیای، در شرایطی اتفاق می افتد که سیاست های حمایتی پولی و اقتصادی گسترده ای از طرف دولت ها در تمام دنیا به کار گرفته شده است. تریلیون ها دلار پول برای یاری به کسب وکارها، حفظ توان خرید مصرف کننده ها و حفظ عملکرد بازار های اقتصادی به اقتصاد ها تزدریق شده است. اما با این وجود، اقتصاد ها در تمام دنیا در رکودی بسیار شدید به سر می برند و حتی اوضاع برای اقتصاد های توسعه یافته، سخت تر از دیگر گروه هاست. بر اساس گزارش بانک دنیای، اقتصاد گروه کشور های توسعه یافته امسال منفی 7 درصد می شود.

بدترین عملکرد اقتصادی امسال، در ناحیه یورو اتفاق می افتد. رشد اقتصادی این منطقه در خاتمه سال 2020، منفی 9.1 درصد خواهد بود. اقتصاد آمریکا نیز با رشد منفی 6.1 درصدی روبرو خواهد شد.

چین تنها اقتصاد عظیم دنیا است که امسال رشد مثبت خواهد داشت. رشد اقتصادی این کشور که منشا ویروس کروناست، مثبت یک درصد خواهد بود. البته این رقم کاهش بسیار شدیدی نسبت به رشد 6.1 درصدی اقتصاد چین در سال 2019 به حساب می آید.

بر اساس گزارش بانک دنیای، تمام مناطق دنیا با افت شدید رشد روبرو هستند. رشد اقتصادی شرق آسیا و اقیانوسیه منفی نیم درصد؛ جنوب آسیا منفی 2.7 درصد، خاورمیانه و شمال آفریقا منفی 4.2 درصد؛ اروپا و آسیای مرکزی منفی 4.7 درصد، آمریکای لاتین منفی 7.2 درصد و جنوب صحرای آفریقا منفی 2.8 درصد خواهد بود.

بانک دنیای می نویسد: این رکودها، سال ها پیشرفت به سمت اهداف توسعه را معکوس می نماید و ده ها میلیون نفر را به فقر شدید می کشاند.

namit.ir: نامیت: مجله گردشگری و مسافرتی

malcom.ir: مالکوم: اخبار و رویدادهای ورزشی

lison.ir: لیسون: مجله هنر هفتم، سینما

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 95259

به "بانک جهانی: ایران به مدار رشد باز می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بانک جهانی: ایران به مدار رشد باز می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید