افزایش توجه جهانیان به ایران پس از قرعه کشی جام جهانی 2018

به گزارش مجله سرگرمی، خبرنگاران : علیرضا زمانی فعال گردشگری، در نشست آنالیز نقش رویداد های گردشگری ورزشی در توسعه مالی و اجتماعی جامعه میزبان با نگاهی بر جام دنیای روسیه2018 با بیان گوشه ای از تاریخچه مسابقات ورزشی در دنیا گفت: به عقیده مورخان اولین مسابقات ورزشی تحت عنوان المپیک در یونان باستان به انجام می رسیده که در اواخر قرن 19 میلادی از نو مجدد احیا شد.

افزایش توجه جهانیان به ایران پس از قرعه کشی جام جهانی 2018

او با اشاره به اینکه تاریخچه جام جهانی به سال 1930 بر می گردد اضافه کرد: مسابقات حرفه ای فوتبال در رده مردان و بین اعضای فدراسیون بین المللی فوتبال (fifa) تاکنون 20 بار هر چهار سال یک بار برگزار گردید و تنها در سال های 1942 و 1946 به علت وقوع جنگ جهانی انجام نشده است.

ورزش و گردشگری

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، این فعال گردشگری، بالاترین صندلی گردشگری ورزشی را جام جهانی فوتبال دانست که با برگزاری این رویداد بسیاری از کشورها برای تقویت زیرساخت های گردشگری خود از آن بهره می برند.

او با بیان اینکه آفریقای جنوبی مصداق شاخص این نوع سیاست مالی و اجتماعی است توضیح داد: چین در المپیک پکن بسیاری از مراکز اقامتی خود را به بهانه میزبانی این مسابقات راه اندازی و پس از اتمام رویداد از آن در زمینه میزبانی گردشگران استفاده کرد. مجموعه بزرگ آزادی نیز در سال 1352 برای میزبانی مسابقات آسیایی ساخته شد.

اثرات مالی و اجتماعی رویدادهای ورزشی

زمانی با اشاره به بعضی اثرات مالی و اجتماعی رویدادهای ورزشی گفت : بر اساس مطالعاتی که در زمینه برگزاری رویدادهای ورزشی و گردشگری برخاسته از آن انجام گرفته است از این رویدادها به عنوان عاملی برای بالابردن کیفیت زندگی ساکنان، بهبود اقتصاد و افزایش غرور و روحیه در جامعه نام برده شده است.

او توضیح داد: بدیهی است گردشگری به دلیل تأثیرات مثبت اجتماعی، فرهنگی و مالی به ویژه درآمدزایی و تأثیر در رشد مالی کشورها، منبع مهمی برای فعالیت های تجاری، کسب درآمد، اشتغال زایی، ارزآوری، مبادلات خارجی و رونق مناطق مختلف محسوب می گردد.

این فعال گردشگری ادامه داد: با برگزاری رویدادهای ورزشی گردشگران با فرهنگ، قابلیت ها و جاذبه های گردشگری کشور میزبان آشنا می شوند و این موضوع باعث تبادل فرهنگی میان کشورهای مختلف می گردد.

او تأکید کرد: مطالعات انجام گرفته در 32سال اخیر نشان می دهد که میزبانی رویدادهای ورزشی سود مالی زیادی برای جامعه میزبان دارد.

جابجایی میهمان و میزبان در رویدادهای گردشگری ورزشی

او با اشاره به موضوع جابجایی میهمان و میزبان در رویدادهای گردشگری ورزشی گفت: شکی نیست که مسابقات جام جهانی پر بازدیدترین و جذابترین رویداد ورزشی دنیاست، فوتبال ورزشی است که از ابعاد جنبه های مالی، اجتماعی و حتی امنیتی حائز اهمیت است.

زمانی ادامه داد: اینجا نیز همانند گردشگران که از آن ها به عنوان صادرات یاد می گردد، این طرفداران تیمهای ملی کشورها هستند که با هزینه کرد و صرف حضور خود موجب افزایش ضریب امنیت در ابعاد مختلف ازجمله سرمایه گذاری می شوند.

زمانی با اشاره به بیت صیاد پی صید دویدن عجبی نیست/صید از پی صیاد دویدن مزه دارد اضافه کرد: برعکس سایر محصولات که ارائه کننده به دنبال خریدار است، این خریداران هستند که به دنبال عرضه کنندگان هستند. شش عامل توسعه زیرساخت و مدیریت، مالی، سرمایه اجتماعی، توسعه و ارتقا، همدلی و رفاقت و توسعه فرهنگی به عنوان مؤلفه های مؤثر در برگزاری رویدادهای ورزشی شناسایی شدند.

او اضافه کرد: در مقیاس پنج ارزشی لیکرت، میزان اهمیت عامل ها از دیدگاه آزمودنی ها آنالیز شد که عامل توسعه زیرساخت و مدیریت با میانگین و انحراف معیار (43/0±17/4) با اهمیت ترین عامل و عامل توسعه مالی با میانگین و انحراف معیار (50/0±88/3) کم اهمیت ترین عامل معین شد.

او با بیان اینکه گسترش شیوه های توسعه پایدار در تمام بخش های صنعت گردشگری انگیزشی و فشاری بوده اضافه کرد: این تمرکز جدید شامل اتخاذ یک رویکرد جامع برای رسیدن به پایداری، نه تنها در ابعاد اجتماعی و مالی (که قبلا مورد بحث نهاده شد) بلکه با درنظر دریافت نیروهای طبیعی مانند تغییرات آب و هوا که به نوبه خود تأثیرات بلندمدتی بر روی فعالیت های گردشگری ورزشی می گذارد مهم است.

اثرات مثبت و منفی مالی گردشگری ورزشی

او در ادامه افزایش سطح اشتغال و درآمد، ایجاد کسب وکار و فرصت های شغلی جدید، افزایش فرصت برای کارآفرینان جامعه و افزایش استانداردهای زندگی و قدرت خرید مردم را اثرات مثبت مالی گردشگری ورزشی اعلام نمود.

زمانی گفت: از اثرات منفی مالی گردشگری ورزشی می توان به ایجاد اشتغال کاذب در زمان رویداد ورزشی و بیکاری پس از اتمام رویداد، هزینه بالای توسعه امکانات و زیرساخت ها برای گردشگری ورزشی و افزایش قیمت و اجاره بهای مسکن و مراکز اقامتی اشاره نمود.

این فعال گردشگری در انتها با اشاره به اهمیت حضور ایران در جام جهانی 2018 روسیه گفت: جالب است بدانید پس از قرعه کشی جام جهانی و قرار دریافت ایران در گروه مرگ، توجه جهانیان از 35 درصد به 73 درصد نسبت به کشورمان افزایش پیدا کرد و این مهم با وجود دغدغه های فنی می تواند به فرصتی برای جذب گردشگران تبدیل گردد.

namit.ir: نامیت: مجله گردشگری و مسافرتی

malcom.ir: مالکوم: اخبار و رویدادهای ورزشی

lison.ir: لیسون: مجله هنر هفتم، سینما

منبع: چمدان
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 51304

به "افزایش توجه جهانیان به ایران پس از قرعه کشی جام جهانی 2018" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش توجه جهانیان به ایران پس از قرعه کشی جام جهانی 2018"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید