اجتناب غذایی در حساسیت به بادام زمینی و آلرژی به بادام هندی

به گزارش مجله سرگرمی، در صورتی که از آلرژی به بادام زمینی رنج می برید، پس نیازمند اجتناب از بعضی غذاهای خاص هستید. آلرژی به بادام هندی شرایطی است که سیستم ایمنی بدن پروتئین های موجود در بادام هندی را به عنوان اجسام خارجی تصور نموده و با انتشار آنتی بادی هایی با آن ها مقابله می نماید.

اجتناب غذایی در حساسیت به بادام زمینی و آلرژی به بادام هندی
آلرژی در بین افراد شایع تر از آن چیزی است که فکر می کنید. بعضی افراد به اقلام مختلفی از مواد غذایی گرفته تا مواد پارچه، تا مواد موجود در هوا آلرژی دارند. آلرژی غذایی یکی از شایع ترین آلرژی هایی است که مردم به آن مبتلا می شوند و یکی از چنین آلرژی هایی آلرژی به بادام زمینی است که در این مقاله بر روی این نوع آلرژی متمرکز می شویم. علائم آلرژی به بادام زمینی تقریباً بلافاصله در افرادی که به این ماده غذایی حساسیت دارند، بروز می نماید. بنابراین جلوگیری از مصرف بادام زمینی لازم است. اما همراه با این موضوع، بعضی غذاهای خاص نیز وجود دارد که به تشدید علائم این نوع آلرژی یاری می نمایند، بنابراین شناسایی این مواد غذایی لازم است.

واکنش به آلرژی

همان طور که قبلاً ذکر شد، یک فرد ممکن است به انواع مختلفی از مواد غذایی آلرژی داشته باشد. در بروز واکنش های آلرژیک، سیستم ایمنی بدن بعضی مواد را به اشتباه به عنوان مواد مضر برای بدن شناسایی نموده و با فراوری آنتی بادی هایی مانند هیستامین ها و ایمنوگلوبین E که مسئول مقابله با این مواد مهاجم می باشد، واکنش نشان می دهد. اما فراوری این هیستامین ها باعث واکنش های جانبی در بدن می گردد و عملکرد کلی بدن را تحت تأثیر قرار داده و منجر به بروز علائم آلرژی می گردد. بعضی از این علائم در زیر ذکر شده است.

خارش و قرمزی پوست در اثر بروز آلرژی ایجاد می گردد. در این شرایط ممکن است جوش های قرمز رنگ کوچکی همه سطح پوست را بپوشاند.

تنگی قفسه سینه نیز در صورت بروز آلرژی مشاهده می گردد.

از دیگر علائم آلرژی آبریزش بینی، خستگی، آبریزش چشم، شیوع سرفه های خوش خیم، تهوع، استفراغ و درد معده می باشد.

موارد ذکر شده بعضی از علائم آلرژی به بادام زمینی است و بنابراین استفاده از یک رژیم غذایی تخصصی جهت جلوگیری از وقوع این آلرژی بسیار لازم است.

لیست غذاهایی که باید از مصرف آن اجتناب کرد در زیر آورده شده است:

خشکبار
در صورتی که شما به بادام زمینی آلرژی دارید، احتمال بالایی وجود دارد که به همه خشکبارهای دیگر نیز آلرژی داشته باشید. بنابراین، اجتناب از مصرف خشکبار در پیشگیری از آغاز این علائم و کاهش خطرات آن ها مفید است. مصرف خشکباری مانند بادام، شاه بلوط، پسته، گردو و غیره ممکن است خطرات بالایی را در پی داشته باشند.
محصولات جانبی
همراه با خشکبار، احتیاج به اجتناب از مصرف بعضی محصولات جانبی حاصل از این خشکبارها نیز وجود دارد. این محصولات شامل روغن، کره، عصاره ها، پاستا، شامپوها و غیره می باشد. احتیاج به آنالیز برچسب های همه محصولاتی که می خرید و آگاهی از ترکیبات موجود در این محصولات، وجود دارد.
محصولات دیگر
بعضی محصولات دیگر نیز وجود دارند که ممکن است حاوی درجات متنوعی از بادام زمینی باشند.

این محصولات شامل پودینگ، شکلات داغ، رول تخم مرغ، پیتزا، سس های مختلف، غذاهای آسیایی و آفریقایی و بستنی می باشند.

اگرچه این لیست به منظور آگاهی از غذاهای حاوی بادام زمینی مفید می باشد، اما بعضی از غذاهای دیگر نیز وجود دارد که حاوی مقادیری از بادام زمینی و یا هر نوع خشکبار دیگر بوده و ممکن است منجر به بروز واکنش های آلرژیک شوند. بنابراین، احتیاج به اطمینان کامل در رابطه با نوع غذایی که مصرف می کنیم و ترکیبات تشکیل دهنده موجود در آن ها وجود دارد.

آلرژی به بادام هندی

بادام هندی نوعی خشکبار است و به همین علت تحت طبقه آلرژی های خشکبار طبقه بندی می گردد. برای بیشتر مردم بادام هندی یک خشکبار غنی از مواد غذایی و خوش طعم می باشد، با این حال، این ماده غذایی برای بعضی افراد بسیار زیان آور است. برخلاف آلرژی به بادام زمینی، آلرژی به بادام هندی یک نوع بیماری شدید است که می تواند در بعضی موارد کشنده باشد.

افراد مبتلا به آلرژی به بادام هندی باید اکیداً از مصرف این ماده غذایی خودداری نمایند. آغاز آلرژی به بادام هندی در بچه ها از سن دو سالگی می باشد. این آلرژی به علت این است که سیستم ایمنی بدن به اشتباه پروتئین های موجود در بادام هندی را به عنوان اجسام خارجی مضر تشخیص می دهد و آغاز به فراوری آنتی بادی هایی جهت مبارزه با آن ها می نماید. مواد شیمیایی در این فرایند آزاد شده و این مواد شیمیایی باعث بروز علائم مختلف آلرژیک می گردند.

علائم

شدت این علائم از یک فرد به فرد دیگر متنوع می باشد. واکنش بدن در برابر بادام هندی می تواند از محدوده خفیف تا شدید متغیر باشد. فرم خفیف تر این واکنش ممکن است باعث بروز علائمی مانند کهیر، بثورات پوستی و غیره گردد. در این شرایط لکه های صورتی رنگ با تورم جزئی بر روی پوست ایجاد می گردد. این لکه ها خارش دار بوده و احساس داغی در آن ناحیه از پوست ایجاد می نمایند. افراد مبتلا به آلرژی به بادام هندی باید اکیداً از مصرف این ماده غذایی خودداری نمایند. بیماران مبتلا به این نوع آلرژی خارش را بر روی دهان، چشم ها و گلوی خود تجربه می نمایند. علاوه بر این، مصرف بادام هندی می تواند منجر به بروز مسائلی مانند استفراغ، اسهال، تهوع و غیره در بعضی افراد گردد.

از طرف دیگر، موارد شدید آلرژی به بادام هندی باعث بروز تورم می گردد. بثورات واقع در اطراف گلو یا صورت می تواند باعث تورم در این نواحی از بدن گردد. این نوع تورم خطرناک نیست، اما در صورتی که برای چندین روز ادامه باید، قادر به مسدود کردن مجاری هوایی شده و از این رو باعث جلوگیری از تنفس فرد می گردد. این موضوع خطرناک بوده و می تواند منجر به بروز بیماری های دیگری مانند حملات آسم، خس خس سینه، اضطراب شدید و غیره گردد. در صورتی که این بیماری بلافاصله درمان نگردد، فرد قادر به تنفس نخواهد بود. این موضوع باعث افت فشار خون شده و منجر به بروز شوک آنافیلاکسی که یک شرایط مرگبار است، می گردد.

درمان

عبارت کلیشه ای پیشگیری بهتر از درمان است، در این جا صحت دارد. برترین گزینه برای حفظ امنیت فرد، خودداری از مصرف بادام هندی است. از آن جا که آلرژی ایجاد شده به وسیله بادام هندی بسیار شدیدتر از هر نوع آلرژی دیگر خشکبار می باشد، بهتر است در این مورد احتیاط بیشتری را انجام دهید. برچسپ های موجود بر روی محصولات مختلف را جهت آنالیز ترکیبات تشکیل دهنده آن قبل از خرید محصول چک کنید. با این حال، ما در یک دنیای نا امن زندگی می کنیم، که نمی دانیم واقعاً چه خطراتی ما را دنبال می نماید. ما ممکن است به صورت تصادفی بادام هندی موجود در بعضی مواد غذایی را مصرف کنیم. در چنین شرایطی، احتیاج به آگاهی از اقدامات درمانی در این زمینه وجود دارد.

شیوه درمان آلرژی به بادام هندی وابسته به نوع علائم ایجاد شده می باشد. برای مثال، برای واکنش های کهیر و واکنش های دستگاه گوارش، آنتی هیستامین ها تجویز می شوند. برای خس خس سینه و مسائل تنفسی احتیاج به داروهای گشاد نماینده برونشیت به منظور باز کردن مجاری هوایی می باشد. در خصوص التهاب، کورتیکو استروئیدها تجویز می گردد، در حالی که تزریق اپی نفرین در مواردی که آنافیلاکسی بروز نموده، گزینه مناسبی است.

این نوع آلرژی بدون در نظر گرفتن نژاد، سن یا جنس، افراد را تحت تأثیر قرار می دهد. از آن جا که این آلرژی می تواند تأثیرات کشنده ای بر فرد داشته باشد، بنابراین انجام اقدامات درمانی بلافاصله بعد از مشاهده علائم خفیف این نوع آلرژی حیاتی می باشد. در صورتی که درباره آلرژی خود به این ماده غذایی شک دارید، بهتر است آزمایشات پوستی را به منظور تشخیص این که آیا به بادام هندی حساسیت دارید یا خیر، انجام دهید.

منبع: Buzzle.com

namit.ir: نامیت: مجله گردشگری و مسافرتی

malcom.ir: مالکوم: اخبار و رویدادهای ورزشی

lison.ir: لیسون: مجله هنر هفتم، سینما

منبع: راسخون
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 162655

به "اجتناب غذایی در حساسیت به بادام زمینی و آلرژی به بادام هندی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجتناب غذایی در حساسیت به بادام زمینی و آلرژی به بادام هندی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید