آخرین شرایط بازار خودور؛ هیچ خریداری در بازار نیست!

به گزارش وبلاگ پسر خوب، با وجود کاهش قیمت در بازار خودرو و معین تکلیف نرخ کارخانه محصولات خودروسازی کشور، خرید و فروش همچنان در رکود به سر می برد به طوری که اگر تا دیروز بازار قفل بود، حالا دو قفله شده است. بنابر گفته فعالان بازار، قیمت خودرو های داخلی حداقل 10 میلیون تومان ریزش طی هفته جاری داشته است، با این حال رکود خرید و فروش که در یکی دو هفته پایانی اسفند شروع شد، همچنان ادامه دارد.

آخرین شرایط بازار خودور؛ هیچ خریداری در بازار نیست!

به نوشته دنیای اقتصاد، شروع این رکود، اما ریشه در شیوع کرونا داشت، چه آنکه به دلیل شیوع این ویروس در اواخر بهمن و جدی شدن آن در اواسط اسفند، حضور شهروندان در بازار خودرو افت کرد و خرید و فروش کاهش یافت. پس از تعطیلات نوروز نیز با توجه به رکود فصلی از یکسو و تداوم بحران کرونا، بازار خودرو همچنان راکد باقی ماند. این رکود درحالی بود که قیمت خودرو های داخلی صعودی شدید را تجربه کرد و کف آن به 90 میلیون تومان رسید.

با رسیدن قیمت پراید به عنوان ارزان ترین خودروی داخلی به 90 میلیون تومان، سایر خودرو ها نیز صعودی شدید را تجربه کردند، آن هم در شرایطی که خرید و فروش چندانی صورت نمی گرفت. همزمان با صعود قیمت در بازار، خودروسازان و مشتریان در تب و تاب اعلام نرخ کارخانه ای جدید خودروهاو در بلاتکلیفی قرار داشتند. انتها پس از کش وقوس های فراوان، شورای رقابت به قیمت گذاری خودرو بازگشت و مجوز افزایش 10 تا 23 درصدی قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا را صادر کرد. در کنار اعلام قیمت کارخانه ای خودروها، طرح جدید سازمان حمایت مصرف نمایندگان و تولیدنمایندگان برای فروش خودرو در کارخانه و بازار نیز رونمایی شد.

مجموع این اتفاقات سبب شد قیمت ها در بازار خودرو ریزش کند، با این حال همچنان خرید و فروش زیادی صورت نمی گیرد. این موضوع را می توان در دو سناریو آنالیز کرد. نخست اینکه طرح جدید فروش خودرو به ویژه اعلام سقف قیمت در بازار، فروشندگان را منصرف و خریداران را (بابت افت بیش از این های قیمت) متوقع نموده است. طبق اعلام سازمان حمایت، قیمت فروش خودرو در بازار نباید از نرخ کارخانه ای به علاوه 10 درصد سود تجاوز کند. به عنوان مثال، پراید که قیمت کارخانه ای اش 42 میلیون تومان است، با احتساب 10 درصد سود، نباید بیش از 46 میلیون و 200 هزار تومان در بازار قیمت گذاری گردد. سازمان حمایت اعلام نموده تخطی از این فرمول، در حکم گران فروشی خواهد بود و طبعا قابل پیگرد است.

با توجه به سقف قیمتی در نظر گرفته شده برای بازار، طبعا فروشندگان راضی به فروش خودرو های خود با این فرمول نیستند و این را می توان از قیمت های فعلی بازار به وضوح مشاهده کرد. از آن سو خریداران نیز با توجه به مصوبات اخیر، انتظار ریزش بسیار زیادی (مانند همین پراید 46 میلیون تومانی) را داشته و توقع دارند فروشندگان به این قانون پر ابهام تن دهند. همین پراید که طبق قانون سازمان حمایت باید نهایتا 46 میلیون و 200 هزار تومان فروخته گردد، درحال حاضر حداقل 72 میلیون تومان قیمت دارد که نشان می دهد بازار دستور و فرمان را نمی پذیرد. هرچه هست، مصوبه سقف قیمتی سازمان حمایت برای بازار خودرو می تواند یکی از دلایل اصلی قفل شدن معاملات در بازار با وجود ریزش قیمت ها باشد.

سناریوی دوم، اما بر این موضوع تاکید دارد که مشتریان به خصوص خریداران، به هوای تغییر قیمت ها در آینده فعلا صبر پیشه نموده اند. با توجه به بازگشت شورای رقابت به قیمت گذاری، احتمالا بعضی گمان می نمایند که قیمت در آینده ریزش بیشتری خواهد داشت، مخصوصا اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز بر این موضوع تاکید می نماید.

همین دیروز سرپرست این وزارتخانه تاکید نموده که بازار خودرو تا عید فطر از شرایط بهتری برخوردار و از التهاب آن کاسته خواهد شد. در این شرایط، خیلی ها به گمان اینکه قرار است خودرو ارزان تر گردد، خرید را به آینده موکول نموده اند که البته با توجه به واقعیت های مالی کشور از جمله تورم عمومی، تضمینی بابت پایین آمدن قیمت وجود ندارد.

منبع: فرارو

به "آخرین شرایط بازار خودور؛ هیچ خریداری در بازار نیست!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آخرین شرایط بازار خودور؛ هیچ خریداری در بازار نیست!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید